Programplaner og emneplaner - Student
PVER6100 Basic Competence in Educational Mentoring Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kompetanse i veiledning
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen rolle og ansvar som veileder.
-
Required preliminary courses
Ingen info
-
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i veiledningsbegrepet og veilederrollen
- innsikt i generell kommunikasjonsteori
Ferdigheter
Studenten
- kan strukturere individuell veiledning
- kan vurdere eget veiledningsarbeid
- kan anvende spørsmål som drivkraft i veiledning
- kan benytte observasjon som utgangspunkt for veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske utfordringer i veilederrollen
-
Content
- grunnleggende begreper i veiledning
- veilederrollen
- kommunikasjon
- observasjon
- strukturering av veiledningssamtalen
- etikk
-
Teaching and learning methods
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
-
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 1:
- studentene skal gjennomføre minst to veiledninger mellom samlingene. Veiledningene dokumenteres i refleksjonsnotat på 1000 - 1500 ord
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se beskrivelse av arbeidskrav i programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Tilstedeværelse er et grunnleggende krav for at studenter skal kunne utvikle sin veilederkompetanse gjennom de praktiske øvelsene som er en sentral del av studiet. På emne 1 er det kun to samlinger, og derfor er det krav om 100 % tilstedeværelse. Manglende tilstedeværelse medfører at studenten ikke får gå opp til eksamen. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse.
-
Assessment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen. Eksamen består i å skrive et refleksjonsnotat hvor studenten reflekterer over egen utvikling som veileder i lys av læringsutbyttebeskrivelene for emnet og relevant teori. Omfang 1500 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal brukes korrekt kildehenvisning
-
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
-
Examiners
Det brukes to intern sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.