EPN-V2

PSYK1420 Generelle prinsipper i atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 1 - General Principles of Behavior Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Det er nødvendig å vite hvordan atferd påvirkes av betingelser i omgivelsene. Denne kunnskapen kan anvendes for å planlegge og gjennomføre ulike endring- og opplæringstiltak. l denne sammenhengen brukes et eget begrepsapparat for å foreta presise analyser av atferd og miljøpåvirkninger.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten kan

    • redegjøre for de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen
    • redegjøre for atferdsanalyses plass innen psykologi
    • redegjøre for ulike forskningsmetoder innen atferdsanalyse
    • redegjøre for ulike forsterkningsbetingelser ;
    • redegjøre for hvordan atferd etableres, overføres og opprettholdes;

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende atferdsanalytiske grunnbegreper
    • anvende metoder for å observere og registrere atferd;
    • utføre «discrete trials»-opplæring
    • utføre presisjonsopplæring

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for atferdsanalytisk strategi
    • utføre og reflektere over egen presentasjonsteknikk
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. l løpet av emnet skal studentene presentere oppgaver knyttet til pensum. Oppgavene vil bli gitt av faglærer.

    Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Presentere individuelt 1-2 gitte tema til medstudenter
    • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
    • Evaluere 1-2 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
    • Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjonsopplæring)

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen, hvor 4 tester og digital, skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

    Hvis studenten stryker på én test tas den ene testen om igjen.; Ny/utsatt eksamensgjennomføring av de 4 testene kan gjennomføres én gang før ordinær digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Før ny/utsatt digital, skriftlig eksamen under tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen.

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp mot PSYK1410, 15 studiepoeng.