Programplaner og emneplaner - Student
PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Paramedic Science
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Recommended preliminary courses
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://student.oslomet.no/startpakka
Required preliminary courses
Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.
Learning outcomes
All answers are assessed by one internal examiner.
The assessment scheme is evaluated regularly. An external programme supervisor participates in the evaluation and provides advice on further quality work in the study programme.
Teaching and learning methods
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://x.oslomet.no/courses/course-v1:OsloMetX+ST22+01/about
Course requirements
BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.
Assessment
Emne 2 har fokus på ferdighetene knyttet til skriftlig kommunikasjon, men på en slik måte at progresjonen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del står sentralt didaktisk og som et overordnet perspektiv på språkinnlæringen. Av denne grunn vil enkelte læringsutbytteformuleringer være relevante i både emne 1 og emne 2, men med litt ulikt fokus når det gjelder innhold. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.
Permitted exam materials and equipment
Opptak på programmet og bestått eksamen emne 1.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utvikling av ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven bruker, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer skriftlig språkutvikling og lesing
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- har kunnskap om levemåter, tradisjoner og kulturuttrykk i den engelskspråklige verden med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
- har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
- har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, kritisk bruk av kilder og personvern
- har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
- har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på skriftlig kommunikasjon
- har kunnskap om nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
- har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede elever i deres skriftlige språkutvikling og lesing gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk og andre språk elevene kan
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lesing og skriving og et gradvis større ordforråd for alle elever
- kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levemåter, tradisjoner og kulturuttrykk i engelskspråklige land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige og sammensatte tekster for barn
- kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læringsressurser til bruk i opplæringen
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme skriftlig språklæring og formidling av fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Examiners
Studiearbeidet i emne 2 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform,og deltakelse i profesjonsrelevante forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine skriftlige engelskferdigheter i begge emnene.
I løpet av vårsemestret arbeider grupper på inntil fire studenter med et engelskfaglig utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet danner grunnlag for muntlig eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»). Gruppene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget. De lager et undervisningsopplegg som inneholder læringsfremmende vurdering. Som gruppe samarbeider de om å planlegge, begrunne og vurdere erfaringene i prosjektet, men studentene må individuelt prøve ut opplegget i egen eller lånt klasse.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.
Overlapping courses
BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.