EPN-V2

PHBA8240 Complex stimulus control - research and application Emneplan

Engelsk emnenavn
Complex stimulus control - research and application
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Eksamen i emnet er todelt:

    1. Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

    • En modell/prototyp i valgfritt modellmateriale, basert på et eget utviklet konsept, samt dokumentasjon av designutviklingsprosessen. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
    • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

    Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren.

    Muntlig eksamen kan ikke påklages.

    2. En individuell skriftlig oppgave

    I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord sider) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

    Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren.

    Eksamensresultat på den skriftlige oppgaven kan påklages.

    Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene gir én sammenlagt sluttkarakter.

  • Forkunnskapskrav

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Læringsutbytte

    Gradert skala A-F.

  • Innhold

    Stimulus equivalence - theory, research and possible applications. Alternative interpretations of equivalence relations. The course is strongly research focused. Students are required to read and criticize selected papers with the objectives of offering alternative explanations of the findings. They will design and execute an experiment, and write a report of their findings, discussing theoretical interpretations. If using live subjects, student experiments must be pre-approved by REK (The National Committees for Research Ethics in Norway) for a series with specific techniques. Students write an application for REK approval as a technical exercise. Students may cooperate on experiments.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Målgruppe

    Målgruppe for studiet er lærere i videregående opplæring, folkehøgskole og grunnskolen.

    Opptakskrav

    Bestått faglærerutdanning eller bachelorgrad innen visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Det kreves til sammen 60 studiepoeng innen disse fagene. Annen relevant utdanning tilsvarende bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng, innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

  • Vurdering og eksamen

    The examination is an essay focusing on stimulus control. The essay could be based on papers from the reading list and/or presentations at the course. The paper should be maximum 10 pages, double space, front page and references included.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    All

  • Vurderingsuttrykk

    Pass /Fail

  • Sensorordning

    One internal examiner