Programplaner og emneplaner - Student
PFKHD1300 Praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching practice
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk - deltid
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med lærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer lærerstudentens menneskesyn og kunnskaper. I praksisopplæringen får studentene erfaring med ulike former for undervisning, veiledning, vurdering og utviklingsarbeid, i faglig og tverrfaglig samarbeid. Progresjonen bygges opp ved å legge vekt på ulike målområder gjennom studiet, og at det stilles økende krav til studentenes selvstendige ansvar for gjennomføring av undervisning og egenvurdering av praksiserfaringer. Første praksisperiode gjennomføres i grunnskolen og andre kunst og kulturinstitusjoner. Andre praksisperiode gjennomføres i videregående skole, eventuelt i folkehøgskole, kulturskole, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer.
;
Det arbeides med områdene:
- faglæreren og eleven, knyttet til undervisning og ledelse av læring og til formidling, kommunikasjon og samarbeid
- faglæreren og organisasjonen, knyttet til skole, tilpasset opplæring og til vurdering
- faglæreren og samfunnet, knyttet til yrkesrolle og yrkesidentitet og til utviklingsarbeid
Krav om politiattest, helsedokumentasjon og taushetsplikt
- Det er krav om politiattest i praksisopplæring der studenter arbeider med barn og unge under opplæring. Politiattest leveres ved studiestart og må ikke være eldre enn 3 måneder ved levering. Politiattest har en gyldighet på 3 år.
- Studentene må til enhver tid orientere seg om de regler som gjelder for medisinsk testing for farlige sykdommer.;
- Studentene må sette seg inn de lover, forskrifter og regler for taushetsplikt som gjelder på praksisopplæringsstedet og rette seg etter dem i samarbeid med sin øvingslærer.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- grunnleggende forståelse for sentrale arkivfaglige begreper og kunnskap om arkivteoretiske prinsipper
- forståelse for dokumentasjonens funksjoner i organisasjoner og samfunn
- forståelse for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i moderne organisasjoner
- grunnleggende kunnskap om elektroniske sak-/arkivsystemer
- kunnskaper om standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsessystemer for dokumentasjon, samt om standarder for elektroniske sak-/arkivsystemer
- kunnskap om styring, evaluering og risikovurdering av arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsløsninger inkl. arkivplan og internkontroll
- gode kunnskaper om funksjonsanalyse og prosesskartlegging
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- bruke arkivfaglig teori og metode til å analysere og beskrive arbeidsprosesser og dokumentasjonsbehov i moderne organisasjoner
- redegjøre for innhold i og sammenheng mellom sentrale standarder for dokumentasjonsforvaltning
- identifisere risikofaktorer knyttet til arkiv- og dokumentasjonsforvaltningen
- gjennomføre en funksjonsanalyse, kartlegge og modellere forretningsprosesser, samt utarbeide prosessbeskrivelser
- lage et utkast til arkivplan som kan brukes som et redskap i organisasjoners internkontroll
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og vurdere sentralt fagstoff, og formidle dette både muntlig og skriftlig
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent to arbeidskrav:
- En individuell skriftlig oppgave om et oppgitt emne. Omfang skal være 3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- En gruppeoppgave. Studentene blir delt i grupper på 3-5 som skal gjennomføre en enkel funksjonsanalyse i en organisasjon (eller del av organisasjon). Arbeidskrav leveres som pdf, med omfang mellom 5 til 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Tabeller, figurer og illustrasjon som visualiserer analysen er ønskelig. Et utkast til funksjonsanalysen, i form av en powerpoint, presenteres på webinar (maks 10 minutters presentasjon)
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 6-8 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.