EPN-V2

PFKH1110 Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and design education 1
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

One internal and one external examiner will evaluate the portfolio.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
  • fagets historie og kan diskutere fagets legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
  • ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, arkitektur, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
  • fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
  • vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
  • fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
  • formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
  • beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
  • har kunnskap om relevante HMS- tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og bruk av konkretiseringsmateriale.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-4000 ord) som teller 100 %.

Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i første semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes Gradert skala A-F.

Sensorordning

Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PFKH1100.