Programplaner og emneplaner - Student
PFKH1110 Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and design education 1
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
One internal and one external examiner will evaluate the portfolio.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- fagets historie og kan diskutere fagets legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
- ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, arkitektur, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
- fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
- vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
- fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
- formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
- beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
- har kunnskap om relevante HMS- tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og bruk av konkretiseringsmateriale.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-4000 ord) som teller 100 %.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i første semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes Gradert skala A-F.
Sensorordning
Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PFKH1100.