EPN-V2

PEDD1220 Educational Theory 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglære.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.

Recommended preliminary courses

Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk I

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt

Teaching and learning methods

Semesteroppgave: Studentene skal i gruppe på 2-3 studenter dokumentere et gjennomført, utviklingsorientert veiledningsforløp. Dokumentasjonen skal inneholde konkrete beskrivelser av veiledningssituasjonen(e), tilbakemeldinger fra de(n) som blir veiledet samt veilederstudentens refleksjoner. De praktiske veiledningsforløpene som er gjennomført i forbindelse med arbeidskravene kan benyttes som grunnlag for eksamen. Det skal legges vekt på å få fram utvikling i veiledningsprosessen og på å videreutvikle teoretiske begrunnelser, analyser og kritisk refleksjon i dokumentasjonen av veiledningsprosessen (veiledningsoppgave 1 og 2) som helhet. Omfang: 5000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan oppgaven bearbeides, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt

Assessment

Spesialpedagogiske arbeidsmåter

  • mestringsstrategier og læringsstiler
  • opplæringsstrategier
  • tilrettelegging av opplæringsmiljø
  • organisering og ressursbruk
  • hjelpe- og læremidler

Samarbeid

  • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
  • samarbeid med foresatte
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Grading scale

  • Profesjonsforskning, profesjonsteori og praksislærerens betydning i profesjonell læring ogutvikling
  • Profesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
  • Analyse av læreplaner, praksisplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanningen
  • Analyse av læreplaner og krav til yrkeskompetanse i yrkesutdanningen
  • Praksislærerrollen i yrkesfaglig utdanning
  • Veiledning, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Yrkesdidaktisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen
  • Lærende møter som ledd i organisasjonslæring
  • Samarbeid mellom yrkesfaglærere og fellesfaglærere
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.