EPN-V2

ORIPRA2 Praksis – Ortopediske hjelpemidler til foten Emneplan

Engelsk emnenavn
Placement: Orthosis and Prosthesis of the Foot
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker (totalt 180 timer) i ortopediteknisk virksomhet. Praksis er rettet mot brukere som trenger fotortoser og/eller fottøy og/eller delfotsproteser, og fokus er på klinisk arbeid, kommunikasjon med brukere og skriftlig dokumentasjon av arbeidet.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
  • gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy, fotortoser og delfotsproteser
  • anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
  • bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy, fotortoser og delfotsproteser
  • anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
  • formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
  • veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
  • søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
  • med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
  • utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
  • anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
  • ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
  • drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
  • drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe user participation and is familiar with the principles for applying a client-centred approach in the clinic
  • can explain organisational and structural factors with a bearing on professional practice at the practical training enterprise
  • can explain the Norwegian Labour and Welfare Administration’s (NAV) regulations for foot orthoses

Skills

The student

  • can apply knowledge of prosthetics and orthotics in relation to relevant users, issues and tasks relating to footwear, foot orthoses and partial foot prostheses
  • can use clinical reasoning to integrate theory and practice
  • can use discipline-specific methods, tools and equipment that are relevant to clinical practice in footwear, foot orthoses and partial foot prostheses
  • can apply the ICF framework and relevant outcome measures to measure the effect of disabilities caused by foot problems
  • can define goals based on users’ wishes regarding and right to activity, work inclusion and social participation
  • can provide guidance to users on the use and maintenance of footwear/foot orthoses
  • can search for, discuss and apply specialist literature and research articles

General competence

The student

  • can reflect on communication and contribute to interprofessional cooperation
  • can, with some supervision, keep records and relevant documents used in the practical training enterprise
  • can demonstrate and reflect on professionalism in tasks performed at the practical training enterprise
  • can acknowledge and reflect on users’ right to co-determination and autonomy
  • can take responsibility and initiative, demonstrate cooperation skills, independence and an ability to adapt, and treat users, partners and others with empathy and respect
  • can discuss different professional approaches in interdisciplinary teams in order to develop good practices
  • can discuss and critically reflect on ethical dilemmas and work in accordance with professional ethical guidelines

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The work and teaching methods include self-study, interprofessional cooperative learning and external practical training under supervision.

Vurdering og eksamen

The following required coursework must be approved to pass practical training:

  • minimum 90 % attendance during practical training.
  • six reflection notes of 700-1,400 words. The reflection notes must be submitted to the programme on a weekly basis.

Hjelpemidler ved eksamen

Assessment of practical training: The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the practical training period.

The student’s practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.

Resit assessment: Students who fail a period of practical training normally have to retake the whole practical training period.

Vurderingsuttrykk

Not relevant.

Sensorordning

Pass/Fail.

Emneoverlapp

The midway and final assessments are carried out by the practical training supervisor and the contact lecturer. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.