Programplaner og emneplaner - Student
ORI1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Transtibial and Transfemoral Prostheses
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i engelsk og engelskdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 1 og Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 2.
Engelskdidaktikk har som målsetning å gi inngående kunnskap for å forstå, vurdere og utvikle engelskundervisning i norsk grunnskole. Faget tar utgangspunkt i teoretiske og metodologiske tilnærminger til hvordan barn og unge i et mangfoldig og flerspråklig samfunn møter engelskfaget i skolen. Faget fokuserer på tekst i vid forstand, dvs. muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Målet er å gi studentene inngående kunnskap i faget slik at de blir i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse og videreutvikle sin egen profesjonalitet som engelsklærer.
Forkunnskapskrav
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
- kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
- kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av underekstremitetsproteser
- kjenner til amputasjonskirurgi på transtibial-, transfemoral-, ankel- og kneeksartikulasjonsnivå
- kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
- kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
- kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale, og ved ankel- og kneeksartikulasjonsproteser
- kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer
Ferdigheter
Studenten kan
- samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
- gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
- benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning og modellering
- utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
- redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
- anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
- skrive journal
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
- søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
- kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
- kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Produksjon av en sammensatt tekst til undervisningsformål som knyttes til et tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Veiledende omfang avhengig av modalitet på den sammensatte teksten er 1000 ord (f.eks. narrativ tekst), 8 sider (f.eks. bildebok) eller 10 minutter (f.eks. video), +/- 10%. I tillegg skal det leveres et notat på ca. 300 ord som drøfter utformningen av teksten i lys av pensum. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk. Oppgaven utføres i par.
Arbeidskrav 2: Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 800 ord (+/- 10%) på engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deleksamen 1:
Til forberedelsestiden: Alle hjelpemidler tillatt.
Til praktisk gjennomføring og muntlig eksamen: Øktplan.
Deleksamen 2:
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Bestått-Ikke bestått.;
Hjelpemidler ved eksamen
To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
Gjennomført emne SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten.
Sensorordning
SYKK2000 og SYKP2000 er 100 % overlappende.
Emneoverlapp
- 10 studiepoeng overlapp med ORTO1300 Transtibial- og transfemoralprotese.