EPN-V2

ORI1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan

Engelsk emnenavn
Transtibial and Transfemoral Prostheses
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000 og er det første av fire emner i ortopediteknikk. Kunnskap fra emnene anatomi og biomekanikk anvendes. Fokus er på brukere som er amputert på underekstremitet, spesielt transtibialt (legg) eller transfemoralt (lår) nivå. Disse to nivåene utgjør en stor del av ortopediingeniørers arbeid innen proteseteknikk. Emnet gir også en innføring i ankel- og kneeksartikulasjon, som er et amputasjonsnivå som forekommer mer sjeldent.

Ortopediingeniører møter pasienter i alle aldersgrupper og livssituasjoner. Ortopediingeniører må derfor ha gode kommunikasjonsferdigheter og grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», 1,5 stp.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
  • kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
  • kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av underekstremitetsproteser
  • kjenner til amputasjonskirurgi på transtibial-, transfemoral-, ankel- og kneeksartikulasjonsnivå
  • kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
  • kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
  • kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale, og ved ankel- og kneeksartikulasjonsproteser
  • kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer

Ferdigheter

Studenten kan

  • samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
  • gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
  • benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning og modellering
  • utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
  • redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
  • anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
  • skrive journal
  • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
  • søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
  • kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
  • kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig arbeid med valgt tema. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige diskusjoner. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter annet relevant fagstoff utover pensum og bruker læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Midtveispresentasjon av eget prosjekt med problemområde, arbeidsplan og progresjon i praktisk og skriftlig arbeid, samt oversikt over utvalgt faglitteratur.

Vurdering og eksamen

Individuell klinisk og muntlig eksamen, over en dag.

Hjelpemidler ved eksamen

Klinisk utstyr.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F

Emneoverlapp

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.