EPN-V2

OASV4700 Perspektiver på krise, endring og reformer i offentlig sektor Emneplan

Engelsk emnenavn
Perspectives on Crisis, Change and Reform in the Public Sector
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette kurset tar for seg ulike perspektiver på krise, endring og reform i offentlig sektor. Det legges spesiell vekt på samfunnsvitenskapelige perspektiver hentet fra fagområder som statsvitenskap, offentlig politikk og administrasjon og sosiologi. Kurset vil gi en innføring i grunnleggende begreper om kriser og endring i offentlig sektor. Videre vil kurset sette kriser og endringsprosesser i offentlig sektor i Norge i et flernivåperspektiv (europeisering og globalisering) og i en komparativ nordisk og europeisk ramme.

    Politiske, økonomiske, og samfunnsmessige kriser som klimakrisen, covid-19 pandemien, migrasjonskrisen, finanskrisen og Ukraina-krigen påvirker alle nasjonale, regionale og lokale betingelser for politikkutforming og administrativ atferd. Kursets mål er derfor å belyse dette ved at studentene får en innføring i faglige debatter om krise og reformer i offentlig politikk, med utgangspunkt i politisk teori, organisasjonsteorier og teorier om europeisering og globalisering.

    Undervisningsspråk er engelsk.

  • Anbefalte forkunnskaper

    På de skriftlige delene som inngår i vurderingen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om hvordan kriser og endringsprosesser påvirker offentlig sektor, herunder politikkutforming og offentlig administrasjon
    • kan anvende kunnskap om kriser og endringsprosesser på ulike områder innenfor offentlig politikk og administrasjon
    • kan analysere faglige problemstillinger om kriser og endringsprosesser med utgangspunkt i statsvitenskapelig og sosiologisk teori og ulike organisasjonsteorier

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere og anvende eksisterende teorier og fortolkninger innenfor emner som krise, endring og reform
    • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig politikk og administrasjon
    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om kriser, endring og reformer i offentlig sektor

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen i kurset gis som en kombinasjon av forelesninger og seminarer. Aktiv studentdeltakelse er en forutsetning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    I dag er kunnskap kritisk både for verdiskapningen i samfunnet og konkurransekraften til organisasjoner. Med økt bevissthet rundt verdien av kunnskap og behovet for å utnytte denne i daglig virke har organisasjoner, både i privat og offentlig sektor, erkjent behovet for effektiv utnyttelse og utvikling av kunnskap. Kunnskapsledelses initiativer tar sikte på å bygge organisatoriske kapasiteter som direkte bidrar til organisasjonens overlevelse og inntjening ved å utvikle, organisere, lagre og utnytte kunnskapsressurser.

    Emnet tilbyr en flerfaglig innfallsvinkel som integrerer disipliner som personalledelse, regnskap, strategi, markedsføring og innovasjon. Studenter som tar dette emnet sikter mot jobber knyttet til ledelse av kunnskapsarbeidere. Det siktes spesielt mot at den teoretiske innsikt studentene tilegner seg gjennom emnet også skal appliseres på virkelige problemstillinger. Bruk av teori på praktiske problemer er vektlagt i emnet gjennom en casetilnærming.

  • Vurdering og eksamen

    Ingen forkunnskapskrav

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen i det eksterne globale miljøet, nærings- og industrisektorer og organisasjonen henger sammen og hvordan endringer kan påvirke kunnskapsbasert verdiskapning
    • har forståelse for konseptet kunnskapsledelse i tilknytning til samtidens arbeidsliv og teknologi, samt anerkjenner kompleksiteten i forvaltning av kunnskap og hvor viktig dette er for verdiskapningen i alle organisasjoner
    • har kunnskap om organisatoriske særtrekk, strukturer, kulturer, kommunikasjon, innovasjon og teknologi som påvirker kunnskapsprosesser i organisasjoner
    • har kunnskap om forskjellige handlingsalternativer organisasjoner kan velge mellom for å gi vesentlige bidrag til organisasjonens kunnskapsprosesser, ytelse og utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • er i stand til å arbeide sammen med andre i analyse av praktiske problemstillinger, samt forberede og presentere anbefalinger til forbedringstiltak innen kunnskapsledelse og digital transformasjon.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • vil gjennom dette emnet tilegne seg nødvendig kompetanse og ferdigheter for å gjennomføre digital transformasjon og tjenestefisering gjennom en systematisk innføring i hvordan man leder, måler og organiserer immaterielle ressurser. Innholdet i emnet skal gi studentene dybdeforståelse av strategisk ledelse av individers, gruppers, og organisasjoners kunnskapsressurser, samt gi innsikt i forretningsmodell- og tjenesteinnovasjon i et internasjonalt åpent innovasjonssystem
  • Vurderingsuttrykk

    Kurset består av en serie intensive samlinger med en kombinasjon av forelesninger, gruppepresentasjoner og case-diskusjoner. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og lignende i timene.

  • Sensorordning

    Ingen arbeidskrav.

  • Emneansvarlig

    Eksamen i emnet består av mappe og semesteroppgave.

    Mappen teller 40% og semesteroppgaven 60%. Mappen består av et individuelt essay på 6 sider (20%), gruppepresentasjoner av artikler og case analyser, samt aktiv deltagelse i timene. Presentasjonene, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på 10-15 minutter (20%). Studenten må bestå mappeeksamen for å kunne levere inn semesteroppgave. Semesteroppgaven skal være på maks 12 sider, og ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling knyttet til ett av temaene kurset dekker. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert på teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak. Semesteroppgaven kan skrives 2 og 2.