EPN

NOAN6100 Grunnleggende språkkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Language Competence
Studieprogram
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir grunnleggende opplæring i norsk som andrespråk og språk i bruk med vekt på funksjonell og formell grammatikk på ulike nivåer i tekst, fra ordlæring til tekstforming i et bredere språktypologisk perspektiv.

Språkbruk og språkforståelse som sosial praksis er et overordnet perspektiv. Lesing, skriving og muntlig kommunikasjon kombineres i emnet/studiet.

Emnet innledes med en kort presentasjon av kompetansebehov knyttet til kommunikasjon og språkkompetanse i opplæring og yrkesliv relatert til Det europeisk rammeverk for språk (CEFR) og til styringsdokumenter for opplæring av voksne andrespråksinnlærere i norsk kontekst.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv

  • har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer

  • har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper

  • har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv

  • kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever

  • kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst

  • har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.

Innhold

Sentrale temaer vil være:

  • Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv

  • Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster

  • Setninger og setningsoppbygging

  • Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster

  • Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har tre samlinger og hver samling er av to dagers varighet. Første og siste samling er fysisk, den andre samlingen er digital. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %

  • Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter

  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.

Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå. 

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

 

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student. 

På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet

  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.