Programplaner og emneplaner - Student
NATB6210 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 1
- Studieprogram
-
Naturfag 2, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det første emnet i naturfag 2 inneholder tre hovedtemaer: Kjemi II, Kropp og helse II og Naturfagdidaktikk IIa. Det arbeides videre med disse emnene som også inngikk i naturfag 1. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er skriftlig eksamen etter emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner på et kvantitativt nivå
- har kjennskap til sentrale laboratorieteknikker og tester med relevans til kjemi i hverdagen og miljøet
- har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
- har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
- har kjennskap til næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
- har oversikt over cellens oppbygging og viktige livsprosesser, kjenner til forskjeller mellom celletyper og kan beskrive hvordan celler deler seg
- har forståelse av DNA-molekylets funksjon både som arvestoff og i styring og regulering i cellen, og kjenner mekanismer for hvordan egenskaper hos levende organismer påvirkes av arv og miljø
- har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
- har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Innhold
Emnet er delt inn i tre hovedtemaer:
- Kjemi 2
- Kropp og helse 2
- Naturfagdidaktikk 2
Naturfagdidaktikk 2a
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.
- Naturfag i skolen
- Naturfagdidaktisk forskning
- TIMSS og PISA
Kjemi 2
Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i 5. - 10. klasse.
- Organiske stoffer i hverdagen
- Næringsstoffer
- Beregninger og tillaging av løsninger
- Mer om syrer og baser
- Mer om redoksreaksjoner
Kropp og helse 2
Emnet gir kunnskap om kroppens organsystemer, en innføring i cellenes biologi, hvordan egenskaper påvirkes av arvestoffet og miljøet og kunnskaper om aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Emnet belyser
- Utvalgte organsystemer (for eksempel urinveissystemet, hormoner, nervesystemet og sansene)
- Immunforsvaret
- Cellebiologi (eukaryote celler)
- DNA-molekylet, genetikk og bioteknologi
- Rusmidler og skader fra rusmidler
Arbeids- og undervisningsformer
x
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
I hovedemnet "Kjemi 2":
- Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Funnene skal deles med kolleger og ledelse på egen skole. Omfang inntil 1000 ord.
I hovedemnet «Kropp og helse 2»:
- Studentgruppen utvikler en wiki om emnet. Omfang pr. tema 1500 ord +/- 10%
Vurdering og eksamen
Høst. NATB6210 emne 1: Individuelle skriftlig eksamen. A-F.
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn (fire timer). Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.