EPN-V2

NAM6100 Makt og opposisjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Governance, Management and Codetermination
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet belyser sentrale problemstillinger i den vestlige idéhistorien. Disse danner grunnlag for metodevalg ut fra et forskningsmessig/evidensbasert perspektiv og for forståelse av vitenskapens betydning for generell fagkunnskap.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Work and teaching methods used in the course are seminars, self-study and group work. Students are given practical exercises in using simple statistical analysis and interpreting results.

Arbeids- og undervisningsformer

MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 eller tilsvarende.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 2 seminarer, inkludert deltakelse i egen presentasjon i gruppe og opponentrolle i gruppe
  • Innlevering av 2 individuelle skriftlige oppgave (Reaction Paper), inntil 1000 ord.

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer

Hjelpemidler ved eksamen

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.