EPN-V2

MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave i styring og ledelse. Emnet gir innsikt i de ulike fasene i forskningsprosessen og tar opp vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer. Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver på kunnskapsutvikling
  • inngående kjennskap til ulike forskningsdesign innen kvantitativ og kvalitativ metode
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder multivariate metoder som multippel regresjonsanalyse og faktoranalyse
  • innsikt i muligheter og begrensninger for forskning og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål og relatere dem til metodevalg
  • finne fram til relevant faglitteratur og gjøre bruk av den på en hensiktsmessig måte
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare forskningsspørsmål
  • anvende relevante vitenskapskriterier i vurderingen av teorier, metoder og undersøkelser
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

In line with the course topic, the course is totally net based, and the work methods are highly collaborative. Active participation from all students is a necessity. The course requirements will ensure that the student acquires sufficient practical skills in using tools for collaboration as well as theoretical knowledge. It will also give the students a continuous workload during the semester.

The students are supposed to read the course literature on their own.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

There are eight course work requirements, requiring different tools and levels of collaboration. The estimated workload for each requirement is approximately 2-4 hours. The course requirements must be approved before students call for examination.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en skriftlig eksamen under tilsyn. Skriftlig skoleeksamen er på fire timer.

Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Home exam: the students must write an individual report (2000-4000 words) on their performance of the activities carried out during the semester. This report, containing description and analysis of experiences, based on the course literature, will be the basis of the final assessment.

New or postponed exam will be organised in the same way as the ordinary exam. A revised report can be submitted.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Emneansvarlig

A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used. See assessment criteria in the programme plan.