EPN-V2

MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
    • har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
    • har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
    • har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
    • har kunnskap om teamarbeid og ledelse
    • har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
    • har kunnskap om observasjonsmetoder
    • har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
    • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
    • kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
    • kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
    • kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
    • kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
    • kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
    • kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
    • kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte og utviklingssamtaler
    • kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
    • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
    • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
    • kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
    • kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
    • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen for øvrig
  • Anbefalte forkunnskaper

    Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.

  • Forkunnskapskrav

    Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene skal kunne få bestått praksisopplæringen.

    • innlevering av undervisningsplaner til godkjenning til fastsatt tid før undervisningspraksis til praksislærer og praksisveileder
    • muntlige fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode

    Praksisopplæringen er 100 prosent obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn én dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger én dag må tas igjen. Fravær som overstiger tre dager må dokumenteres. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.

    Obligatorisk er også

    • deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
    • deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver
  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver på kunnskapsutvikling
    • inngående kjennskap til ulike forskningsdesign innen kvantitativ og kvalitativ metode
    • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
    • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder multivariate metoder som multippel regresjonsanalyse og faktoranalyse
    • innsikt i muligheter og begrensninger for forskning og utviklingsarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål og relatere dem til metodevalg
    • finne fram til relevant faglitteratur og gjøre bruk av den på en hensiktsmessig måte
    • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare forskningsspørsmål
    • anvende relevante vitenskapskriterier i vurderingen av teorier, metoder og undersøkelser
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
    • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
    • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Bestått/ Ikke bestått.

  • Vurdering og eksamen

    Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gitte Skjønneberg / Mali Norvalls

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

  • Emneansvarlig

    Per Arne Tufte