Programplaner og emneplaner - Student
MSL4101 Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organization, Management and Change in the Public Sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til identitetsbygging (del 1)
- kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)
- kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)
- kan oppdage og definere brukers behov, og å velge markedsføringsstrategi i forhold til dette (del 1 og 2)
- kjenner til kreative teknikker i problemløsning og produktutvikling (del 1 og del 2)
- analyse av bedrift / oppdragsgiver
- kjenner til mapping som metode
- kjenner til ulike markedsføringsstrategier
- "field research" / felt-forskning. Bredere utvalg av metoder.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)
- kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 1 og 2)
- kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)
- kan anvende idéutviklingsprosesser med andre involverte deltagere (del 2)
- behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)
- analyse av bedrift / oppdragsgiver
- mapping som metode
- markedsføringsstrategi
- "field research" / felt-forskning. Valg av relevante metoder og anvendelse.
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å arbeide i et prosjekt
- behersker å opptre i kundemøter
- kan organisere samarbeid og dele ansvar
- behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt
- behersker å utveksle synspunkter og erfaringer og gjennom dette, bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- analyse av bedrift / oppdragsgiver
- mapping som metode
- markedsføringsstrategi
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
- kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
- anvende faglig kunnskap i forståelse og tolkning av egen lederhverdag
- anvende kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
- ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 2).
- Refleksjonsnotat.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studenten skal levere et notat på maks 2 sider med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. Vurdering/eksamen).
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne få tildelt veileder og framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Alle.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
Bestått emne BAPD1100 og BAPD1010 eller tilsvarende.
Emneansvarlig
Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.
Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet og fungerer som et forprosjekt rettet mot BAPD 2200 -Kommunikasjon og presentasjon. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).
Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.