Studieinfo emne MSL4101 2023 HØST
MSL4101 Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organization, Management and Change in the Public Sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter teorier og modeller for analyse av ledelse, organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres på nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for endring, effektivisering og omstilling, samt på endringsprosesser og -strategier. Emnet har en virkemiddelorientert tilnærming til organisasjon og ledelse.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter
Ferdigheter
Studenten kan
reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
anvende kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger
Generell kompetanse
Studenten kan
anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studenten skal levere et presentasjonsnotat på maks 2 sider med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. Vurdering/eksamen).
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne få tildelt veileder og framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter).
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Agnete Vabø