Programplaner og emneplaner - Student
MOKV2100 Visual Communication and Media Design Course description
- Course name in Norwegian
- Visuell kommunikasjon og mediedesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.
Required preliminary courses
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
- har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
- har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
- er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
- kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
- har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
- kan benytte bildedelingsbaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling
Learning outcomes
Studentene skal levere inn fire arbeidskrav med praktisk utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer.
Arbeidskravene skal sikre at studenten har tilegnet seg praktiske ferdigheter i relevant programvare og jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.
For å sikre at studentene oppnår den nødvendige praktiske ferdighetskompetansen, er det nødvendig med deltakelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Content
Kurset inneholder tre hoveddeler:
1. Visuell kommunikasjon; tegn & betydning, bilde & kommunikasjon, visuell kultur og design teori
2. Medie design; budskap & målgruppe, komposisjon & design, bildebruk, skrift og typografi
3. Design thinking og kreative design metoder
Teaching and learning methods
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Course requirements
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Assessment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Dagny Stuedahl
Examiners
Målgruppe
Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i bachelor i barnevern og sosialt arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studiet kan også være aktuelt for praksisveiledere tilknyttet andre utdanninger ved Institutt for sosialfag.
Opptakskrav
Kravet for opptak er sosialfaglig bachelorgrad eller tilsvarende 3-årig høgskoleutdanning. Veiledere uten denne utdanningen kan vurderes individuelt.
Studiet blir ikke åpent utlyst og OsloMet avgjør hvilke kandidater som kan få tilbud om plass. Praksisveiledere som tar imot studenter får tilsendt informasjon om studietilbudet, og om mulighet for opptak.
Course contact person
I bachelorstudiene barnevern og sosialt arbeid er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Dette studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Studiet har som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet og i tillegg øke kvaliteten på studentenes læring.