Programplaner og emneplaner - Student
MOK3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
-
Innledning
Bacheloroppgaven er et obligatorisk emne i 6. semester.
I en bacheloroppgave viser studentene at de behersker kunnskaper og ferdigheter tilegnet gjennom studiet. Bacheloroppgaven er studentens svennestykke. Det er tre mulige typer bacheloroppgave:
- skriftlig oppgave
- produksjonsoppgave
- kombinasjonsoppgave
Den enkelte type bacheloroppgave er nærmere beskrevet under Organisering og arbeidsmåter.
Tema og rammer for bacheloroppgaven må forhåndsgodkjennes av instituttleder.
-
Forkunnskapskrav
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: DATS1500, ITPE1500, ADTE1500, LO149A, LO149D og LO149I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke praktiske og teoretiske kunnskaper til å gjennomføre et bacheloroppgaveprosjekt
- i en hver type bachelorprosjekt inngår det
- presentasjon av tema og problemstilling
- bruk av relevant teori og metode
- drøfting av problemstilling i lys av teori og ervervede kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
-
Innhold
Variant A og B: Se den aktuelle emneplan.
Variant C, D og E: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det gis en ukes undervisning i forskningsmetode i begynnelsen av semesteret.
Arbeidet med bacheloroppgaven er et selvstendig prosjekt. Studenten skal velge en oppgave innenfor studieplanens områder og målsetninger. Tema må avgrenses, og studenten må velge en avgrensing som er relevant for en yrkesutøvelse på fagfeltet. Det er mulig å knytte bacheloroppgaven temamessig til praksis eller særemne etter nærmere avklaring med veileder.
Forhåndsgodkjenning
For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS med tema for oppgaven. Innleveringsfrist framgår av undervisningsplanen og vil normalt være medio november i 5. semester. Den enkelte type bacheloroppgave og hvilken informasjon skjemaet skal inneholde er nærmere beskrevet i avsnittene Skriftlig-, Produksjons- eller Kombinasjonsoppgave.
Veileder
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon, og oppnevnes av instituttleder på grunnlag av innlevert skjema (jfr. innledningen). Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet har progresjonsbestemmelser, jamfør programplanens generelle del:
...Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.
-
Vurdering og eksamen
Det er en felles vurderingsordning for alle typer bacheloroppgave. Avsluttende vurdering består av to deler.
Eksamensdel 1: Bacheloroppgave (skriftlig oppgave, medieprodukt eller en kombinasjonsoppgave). Bestanddeler og nærmere beskrivelse av omfang for den enkelte form for bacheloroppgave er gitt under Organisering og arbeidsmåter. Det gis en (samlet) karakter for bacheloroppgaven.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig høring. Høringen har form av en samtale om bacheloroppgaven mellom kandidaten og sensorene. Ved den muntlige høringa kan karakteren på bacheloroppgaven justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte kandidat.
Ny/utsatt eksamen og klage
Studenter som ikke består ordinær eksamen, uavhengig av del, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse og gå opp til en ny individuell muntlig høring.
Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny besvarelse basert på en ny problemstilling neste gang ordinær eksamen gjennomføres. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Ved endring i resultat på oppgaven etter klage, må studenten fremstille seg til ny muntlig høring.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Variant A
Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.
Variant B
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.
Variant C
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Variant D
Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av instituttleder.
Veileder
Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder og studentene får oppnevnt en veileder. Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.
Veileder
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
-
Vurderingsuttrykk
Variant A
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn og studiested. Vedlagt skjemaet skal det leveres inn emneplan med pensumliste. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Variant B
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Variant C
Skjema for godkjenning av variant
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Emneplanen skal være godkjent før studenten kan levere skriftlig særoppgave til eksaminasjon. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Variant D
Skjema for godkjenning av variant
For endelig vurdering skal det leveres en sluttrapport. Disposisjon for sluttrapporten skal godkjennes av instituttleder senest en måned før eksamensinnlevering. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering av disposisjonen.
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal leveres inn for godkjenning av instituttleder. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.
-
Sensorordning
Variant A
Etter at eksamen i emnet er bestått ved den aktuelle institusjon, må sluttdokumentasjon/karakterutskrift forelegges fakultetsadministrasjonen slik at emnet kan innpasses i den enkeltes bachelorgrad.
Variant B
Studenten tar eksamen i emnet jfr. emneplan.
Variant C
En skriftlig semesteroppgave. Semesteroppgaven kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfang: ca. 15-20 sider ved individuell besvarelse, ca. 20-40 sider hvis flere skriver sammen.
Variant D
Semesteroppgave i form av en sluttrapport. Veileders kommentar og helhetsvurdering skal være vedlagt. Rapporten kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfanget av rapporten skal være 15-20 sider ved individuell besvarelse, eller 20-40 sider hvis flere skriver sammen.
Variant E
Avsluttende vurdering består av to deler.
Eksamensdel 1: Gruppens medieproduksjon med relevante arbeidsdokumenter.
Eksamensdel 2: Individuell produksjonsrapport på 5-10 sider. Studenten skal i produksjonsrapporten kunne analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av pensum. Studenten skal i den individuelle produksjonsrapporten legge vekt på sine arbeidsområder i produksjonen. Rapporten vil danne grunnlag for individuell justering av karakteren gitt i eksamensdel 1. Karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned.
Både eksamensdel 1 og 2 må kunne vurderes til minst E for samlet bestått karakter.