Programplaner og emneplaner - Student
MJ5100 Investigative Journalism and Cross Border Cooperation Course description
- Course name in Norwegian
- Investigative Journalism and Cross Border Cooperation
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Journalism is changing and so is investigative journalism. Amongst the factors that affect investigative journalism are emerging digital media and changing technology. This course aims to encourage investigative journalism in digital times and gives students the opportunity to collaborate across borders using digital technology. A rising trend within international investigative journalism is to collaborate across borders and exchange useful information and data. Similarly, investigative journalists increasingly work in interdisciplinary teams drawing on expertise from such fields as law, economy, information technology and social science. The course seeks to deepen the understanding and knowledge of such investigative journalism.
The course will emphasize digital ways to investigate data. Students will learn principles of big data harvesting and analysis, and they will collaborate internationally with other students either on analyses of digital working methods or on doing more practical research related to investigative stories.
Another important aspect will be securing digital life and protecting sources when doing collaborative investigations across borders.
Language of instruction is English.
Recommended preliminary courses
While there are no formal prerequisites, it is beneficial to have taken courses in investigative journalism to get the most out of this course.
Required preliminary courses
None (see recommended preliminary courses).
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has acquired deeper understanding of methodologies in digital investigative journalism
- has acquired solid knowledge of investigative journalism
- has got insight into how to collaborate across borders by utilizing digital tools
- has developed an understanding of ethical perspectives of investigative journalism
Skills
The student
- can use appropriate methods to develop and conduct an investigative journalistic project
- can use digital tools to harvest and analyze relevant data
General competence
The student
- is able to analyze ethical and legislative concerns as a result of investigative journalism
- is capable of gathering data in national as well as international contexts and analyze ethical and legislative concerns as a result of such work
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barn og unges musikalitet, uttrykksformer, kreativitet og identitet
- har grunnleggende kunnskap om norsk og internasjonal musikk fra ulike sjangre og musikkhistoriske epoker, om norsk og samisk tradisjonsmusikk og om musikk fra ulike kulturer
- har kunnskap om grunnleggende musikkteori og ulike former for musikkanalyse
- har kunnskap om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike former for samfunnsuttrykk, for eksempel i film og media, og om hvordan musikk kan være et formende element i slike sammenhenger
- har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring på 5. til 10.trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk og meningsfullt på eget hovedinstrument og akkompagnere sang på piano, gitar eller annet akkordinstrument
- kan danse til og med musikk og mestre et representativt utvalg av tradisjonelle og moderne danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisningen på 5. til 10. trinn
- kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med medstudenter og med elever på 5. til 10. trinn
- kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer
- kan komponere musikk på varierte måter, improvisere med instrument og stemme og lede improvisasjons- og komposisjonsprosesser for elever på 5. til 10. trinn
- kan bruke analoge og digitale musikkinstrumenter og tekniske og elektroniske hjelpemidler med tanke på musikalsk skaping, formidlingsvirksomhet og musikkproduksjon
- kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet i skolefaget musikk for 5. til 10. trinn
- kan legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elever med spesielle evner eller vansker
- kan gjennomføre tilpasset opplæring for elever med ulik bakgrunn, ulike forutsetninger og interesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglig tema- og prosjektarbeid
- har innsikt i og kan drøfte musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium ogkulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
- Innlevering av to nærmere definerte lytte- og arbeidsoppgaver i musikkteori.
- Prøve i musikkteori. Varighet: to timer.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ¿godkjent¿ eller ¿ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿ikke godkjent¿, har anledning til maksimum én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Studenter som ikke har anledning til å være med på studieturen, gjennomfører et tilsvarende arbeidsprogram.
Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende faglige emner:
- Spill på akkompagnementsinstrument.
- Metodiske emner inkludert klassesang og bandsamspill.
- Musikkteori (dersom ikke annet er avtalt).
Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.
Assessment
Eksamenen er praktisk-metodisk i form av et utøvende prosjekt med tilhørende muntlig eksamen. Begge komponenter må gjennomføres for at vurdering skal kunne gis. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.
- Utøvende prosjekt. Praktisk-metodisk eksamen på ca. 20 minutter i gruppe der instrumentale ferdigheter knyttet til spill på ulike klasseromsinstrumenter innen ulike sjangere vurderes.
- Muntlig høring. I tillegg prøves kandidaten muntlig ca. ti minutter i populærmusikkhistorie og norsk folkemusikk.
Det benyttes interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen.
Pensum i emne 1
916 sider.
Musikkorientering (241 s.)
Aksdal, Bjørn m.fl. (1998) Trollstilt, s. 7-24, 137-146. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 28 s.
Hovland, Erlend (Red.) (2012) Vestens musikkhistorie , s. 368-430. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 62 s.
Molde, Audun og Salvesen, Geir (2000) Ekko 2, s. 240-339. Oslo: Gyldendal norsk forlag. 100 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 126-176. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 51 s.
Metodikk (240 s.)
Neby, Thor (2001) Verden i samspill. Oslo: Norsk Musikforlag. 45 s.
Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse, s. 3-33.Oslo: Norsk Musikforlag. 31 s.
Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 2. Sang og samspill for barn 6-13 år. Oslo: Norsk Noteservice. 16 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 199-215, 232-262. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 48 s.
Kompendium med utdrag fra læreverk for musikkfaget. Ca. 50 s.
Lyttestoff. 50 s.
Musikkteori (38 s.)
Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 34-53, 95-105, 177-188, 195-199. Oslo: Norsk Musikforlag. 38 s.
Fagdidaktikk (187 s.)
Blix, Hilde Synnøve og Bergby, Anne Katrine (red.) (2007) Øre for musikk. Om å undervise i hørelære, s. 15-23. Oslo: Unipub. 9 s.
Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk. Revidert utgave, s. 19-36, 174-195. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 40 s.
Kalsnes, Signe (2008) ¿Fagdidaktikk i musikk¿. I: Halvorsen, E. M. (red.) Didaktikk for grunnskolen , s. 236-261. Bergen: Fagbokforlaget. 26 s.
Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.
Varkøy, Øivind (2003) Musikk ¿ strategi og lykke , s. 150-163. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 14 s.
Sæther, Morten og Angelo, Elin (2012) Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, s. 43-66. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. 24 s.
Sætre, Jon Helge og Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 13-38, 54-72, 156-177. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 67 s.
Sangbøker og noter (samlet utdrag: ca. 150 s. til ulike formål per semester)
Studenten velger minst én av følgende:
Gravlie, Tom (1997) Sang for alle. Oslo: Gyldendal undervisning. 483 s.
Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikforlag. 793 s.
Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . 576 s.
Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. 319 s.
Noter fra ulike kilder (blant annet Internett) med sanger og stykker.
Individuelt spill (Utdrag, ca. 70 s.)
Individuelt tilpasset notemateriale tilpasset instrument og nivå, blant annet:
Ophus, Tone (2009) Den store bruksklaverboka . Rev. utg. Kompendium, 129 s.
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
Admission requirements
A bachelor's degree. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.
Course contact person
Røy Krøvel