EPN-V2

MJ4401 Media in war, crisis and conflict Emneplan

Engelsk emnenavn
Media in war, crisis and conflict
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    The media are influential in raising awareness and building knowledge of conflicts and wars, and increasingly also become part of/are used in various conflicts. This course brings together theory and practice to explore the possibilities and challenges involved in contemporary reporting of peace and conflict. Whereas new technologies mean increased surveillance and enhanced disinformation processes, they may also involve new possibilities for journalists covering crisis and conflict. The minority and gender dimensions of conflict reporting will be of particular interest to discussions of whose perspectives we actually get to hear or see through the news media. Parts of the course reflect upon how in times of war, crisis and conflict, the dangers;media workers are exposed to are more imminent than in ordinary times, and focus on what individuals and institutions can do to limit such dangers.

  • Forkunnskapskrav

    None.

  • Læringsutbytte

    CORO7300 legger grunnlaget for å benytte en coachende tilnærming til endrings- og utviklingsprosesser på avdelings- og organisasjonsnivå i lærende organisasjoner. Den coachende lederstilen ses i sammenheng med andre former for utøvende lederskap, og studenten bevisstgjøres på muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser. Begrepet «lærende organisasjoner» beskrives og konkretiseres, og det fokuseres på utvikling av en organisasjonskultur som bygger på verdibasert ledelse, relasjonsledelse og coachende lederstil.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    CORO7200 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7300

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskaper om en coachende tilnærming og verktøy til ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter i lærende organisasjoner
    • forståelse for hvordan medvirkning skapes i utviklingsprosesser
    • kunnskap om makt, ansvar og motstand i samarbeid og konflikt i utviklingsprosesser

    ;

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere utviklingsprosesser på egen arbeidsplass i samsvar med filosofien om lærende organisasjoner
    • lede og strukturere et utviklingsprosjekt på en arbeidsplass ved hjelp av coachende verktøy
    • tilrettelegge for at medarbeidernes erfaringer og kompetanse utfordres og anvendes som en ressurs i endrings- og utviklingsarbeid
    • gjøre reflekterte valg og anvende verktøy som bidrar til konstruktiv konflikthåndtering
    • legge til rette for motivasjon og engasjement i utviklings- og endringsprosesser

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har et kritisk forhold til systematisk og grundig utviklingsarbeid og kan anvende forskning som grunnlag for arbeidet
    • kan synliggjøre makt- og ansvarsforhold i endrings- og utviklingsprosesser

    viser ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenking over egen coachende tilnærming til ledelse

  • Vurdering og eksamen

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et utviklingsprosjekt. Dette innebærer:

    1. Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon. Planen skrives i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 600- 800 ord.
    2. I prosjektet skal hver student gjennomføre et delprosjekt som kan inngå i gruppens utviklingsprosjekt. Delprosjektene skal være forankret på organisasjonsnivå. Delprosjektet dokumenteres ved individuelt refleksjonsnotat på 1.000-1.500 ord eller en digital presentasjon på 4-6 minutter.
    3. Presentasjon av gruppens utviklingsprosjekt for medstudenter og evt andre tilhørere. Omfang: 15-20 minutter pr gruppe.

    ;

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Vurderingsuttrykk

    Skriftlig prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, forankring, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 8.000 – 10.000 ord.

    Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.

    ;

    Ny og utsatt eksamen

    Ved ny eksamen kan det leveres inn en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

  • Sensorordning

    Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

  • Emneansvarlig

    Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.