EPN-V2

MGPE3100 Pedagogikk fordypning 1: Profesjonsrettet pedagogikk: Læringsledelse, veiledning og skoleutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional pedagogy 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • viser brei kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom og om forskning som belyser typiske utfordringer på området
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser brei kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
  • har omfattende kunnskap om den profesjonelle samtale med elever, foreldre, kollegaer og i interprofesjonelt samarbeid
  • har brei kunnskap om og etiske overveielser over arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • har brei kunnskap om pedagogisk ledelse blant kollegaer
  • viser inngående kunnskap om lokalt utviklingsarbeid innen de områder som fagets tematiserer

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over eget handlingsrom på området
  • kan analysere utfordrende klasseromssituasjoner i lys av begreper om klasserommet som fellesskap, og se eget handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, og ivareta hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
  • kan samarbeide profesjonelt med foresatte og andre profesjoner som har barn og unge som arbeidsfelt
  • kan kritisk ta stilling og velge mellom handlingsmuligheter for å bidra til lokalt utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • har god forståelse for lærerens profesjonelle skjønn og dømmekraft innen emnes temaer
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning

Innhold

Emnet Profesjonsrettet pedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deler:

  1. Fellestema - et klasserom for alle
  2. Fordypningstema - profesjonsrettet pedagogikk

Del 1. Fellestema - et klasserom for alle

Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:

  1. Inkludering og klassen som fellesskap:
  • elevkultur for læring og danning
  • mangfold, likeverd og likestilling
  • den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

  1. Det profesjonelle møtet:
  • kommunikasjon og samhandling
  • pedagogisk veiledning
  • interprofesjonelt samarbeid

  1. Utviklings- og endringsarbeid:
  • lokalt utviklingsarbeid
  • kritikk, analyse og handlingsrom
  • kreativitet og utforskende virksomhet

Del 2. Fordypningstema - profesjonsrettet pedagogikk 1

Fordypningstemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:

  1. Lærerarbeid med inkludering og klassen som fellesskap
  • klasseromsforskning
  • skoleklassen som struktur og kultur
  • lærerarbeid i et klasserom for alle

  1. Sosialpedagogisk lærerarbeid
  • etiske overveielser og profesjonelt skjønn
  • skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring
  • veiledningsprosesser og roller

  1. Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid
  • ledelse av kollegiale fellesskap
  • praksisnære utviklingsstrategier

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger. Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:

  • Tre fagtekster, én fra hver av fellestemaets tre deltema, se under innhold (Et klasserom for alle). Studenten skal selv utvikle problemstillinger og i fagtekstene synliggjøre sammenhenger mellom deltema og egen fagfordypning. Hver fagtekst skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %. Fagteksten skal gjennomføres individuelt og leveres på slutten av undervisningsperioden for det tilhørende deltema

  • Individuelt faglig refleksjonsnotat knyttet til del 2, fordypningstema, på 1000 ord +/- 10 %

Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Fellestemas arbeidskrav skal binde sammen de ulike deltema med studentens fordypningstema og med det kvalifisere for eksamen. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fellestema, del 1:

  • Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
  • Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av fellestemaets tre deltemaer. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger
  • Deltakelse i en paneldebatt i seminar én gang i løpet av semesteret. Panelet består av 4-6 studenter. Hver av studentene presenterer en problemstilling, og panelet drøfter problemstillingene i lys av sentrale begreper og prinsipper innen temaet.

Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fordypningstema, del 2:

  • Deltakelse i 10 obligatoriske fagseminarer, og faglig forberedelse til seminarene
  • Deltakelse på 2 seminarer om veiledningsstrategier
  • Deltakelse på 4 studentleda seminarer over sentrale faglige tema

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter, der kandidaten trekker et deltema fra del 1. Fellestema og del 2. Fordypningstema. Kandidaten skal redegjøre og reflektere over temaene, med vekt på sammenhenger mellom fellestema og studentens fordypningstema.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.