EPN

MESTD4221 Fagdidaktikk: kunst og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design Education
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt.  Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
  • inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
  • fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
  • kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
  • kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
  • analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
  • reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
  • analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
  • sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
  • drøfte utdanning innen design, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80% tilstedeværelse på undervisning og seminarer
  • en individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider
  • presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 uker. 10-15 sider. Eksamen gjennomføres i semester 3.

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.