EPN-V2

MEDK4400 Brands, Branding and Marketing: Communication Trends and Strategies Course description

Course name in Norwegian
Brands, Branding and Marketing: Communication Trends and Strategies
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Master Programme in Journalism
Master Programme in Journalism
Elective modules, Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Required preliminary courses

Årsstudiet i medier og kommunikasjon som selvstendig enhet skal gi et grunnleggende utgangspunkt for ulike typer medierelatert arbeid i privat og offentlig sektor, eller som et utgangspunkt for videre studier.

Kunnskaper

Kandidaten har

  • grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
  • grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • skape, presentere og formidle kreativt i ulike tekst-, lyd- og bildemedier
  • analysere og vurdere ulike medietekster
  • arbeide med språklig kommunikasjon og språklig påvirkning
  • arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt nivå

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • reflektere kritisk og etisk over ulike typer medierelatert arbeid

Learning outcomes

Studiet er ettårig. Studentene går i de fleste emner sammen med første studieår av bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Alle de fire emnene i studiet er obligatoriske.

Teaching and learning methods

Det faglige innholdet er inndelt i emner. Hvert emne avsluttes med godkjente arbeidskrav og avsluttende vurdering. Det forventes at studentene trekker med seg medieteoretisk refleksjon i det praktiske arbeidet med medieproduksjoner.

Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, filmvisninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer, praktisk arbeid med mer. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt. Den enkelte student må innstille seg på at det også er nødvendig å avsette tid til studiearbeid på ettermiddagen og kvelden.

Undervisningen er organisert slik at det både gis felles teoriforelesninger gjennom hele semesteret, samt undervisning gruppevis. Det gis undervisning både på dag- og ettermiddags-/kveldstid.

Mer detaljert beskrivelse av organisering og arbeidsmåter finnes under hvert emne.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

Coursework 1: Analysis of chosen brand/campaign/organisation (max. 3000 words)

The purpose of this task is to identify a brand/campaign/organisation that will be the student’s focus for this course, and to evaluate the current branding/marketing strategies using relevant academic literature and market-research tools.

Coursework 2: Mood Board

The purpose of this task is to create a single slide visual presentation that captures the essence of the selected brand/campaign/organisation to inspire and inform ‘my own campaign’. Instructions provided in class.

Coursework 3: Class presentation of ‘My Own Campaign’ (5-10 minutes)

The purpose of this task is to outline ‘my own campaign’ for the chosen brand/campaign/organisation and receive feedback from peers on how the strategy may be developed.

Instructions, templates and deadlines are provided to the students during the course. Students may complete these activities as individuals or pairs (groups of 2). Students are expected to provide their peers with constructive feedback during the presentation process.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Note that all classes in this course are compulsory. The minimum attendance requirement is 80%. If a student's absence exceeds 20%, they must submit an alternative coursework requirement. If a student's absence exceeds 25%, they lose the right to take the exam. The reason why attendance is compulsory is that the student will in this way acquire the competences necessary to meet the objectives of the course that cannot be acquired by only reading the syllabus and/or taking the exam.

Assessment

The exam in the course is a portfolio with two parts. It is possible to submit the portfolio as an individual or as a group of 2:

1. A course paper on ‘My Own Campaign’ based on the template and instructions received in the course (max. 3000 words for individual work and max. 5000 for work in pairs). Font and font size: Arial / Calibri 11 points. Line spacing: 1.5. Referencing style: APA.

2. A ‘mock-up’ or model of a media or communication output for ‘My Own Campaign’. This can be a maximum of: 1 advert image with text; OR 1 video of 30s; OR a 3 minute podcast; OR a 30s radio clip; OR a one page design of product packaging.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the assignment/portfolio for assessment.It is possible to submit the exam in English or Norwegian.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Det er avsluttende vurdering av hvert emne.

Vurderingsformer som benyttes i studiet, inkluderer teoretiske og/eller praktiske semesteroppgaver, skoleeksamen, mappevurdering, hjemmeeksamen, muntlig høring og rapport. Det vil i de fleste emner kreves deltagelse i den organiserte undervisningen for at studenten skal kunne besvare oppgaver ved avsluttende vurdering på en tilfredsstillende måte. Med mindre annet er oppgitt under overskriften Vurdering i emneplanene, kan eksamensbesvarelser leveres på norsk, dansk, svensk eller engelsk.

Alle skriftlige besvarelser skal følge retningslinjer gitt i fagtekstmal ved Institutt for journalistikk og mediefag.

Ved avsluttende vurdering av hvert emne benyttes vurderingsuttrykk bestått/ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Hvilken vurderingsform og hvilket vurderingsuttrykk som benyttes, framgår av beskrivelsen av hvert emne.

I emner hvor den avsluttende vurderingen består av to deler, danner del 1 grunnlag for karakteren, mens karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned i en muntlig høring i del 2.

Når en praktisk produksjon og/eller en oppgave gitt som arbeidskrav i et emne er tilknyttet en avsluttende vurdering, skal studenten som regel utarbeide et refleksjonsnotat. Et refleksjonsnotat er en metoderapport med drøfting i lys av pensum, der studentene skal beskrive og vurdere det de har jobbet med.

I tilfeller hvor det i den avsluttende vurderingen inngår en oppgave opprinnelig gitt som arbeidskrav, er arbeidskravet å anse som et forarbeide til mappevurdering. Studenten kan gjøre endringer i teksten før innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Dersom ikke annet fremkommer av emneplanen, må både vurderingsdel 1 og 2 tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.

Sensorordninger

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course contact person

Nathalie Hyde-Clarke