EPN-V2

MECH5900 Master thesis Emneplan

Engelsk emnenavn
Master thesis
Studieprogram
Master’s Programme in Mechanical Engineering
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The master's thesis is an independent research project where the students employ the knowledge, skills, and competence they have acquired during the study program.

The student will have access to advanced simulation software (e.g., ABAQUS, ANSYS), programming software (e.g., Python) and laboratory to perform analyses and to conduct experiments.

Students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be of either theoretical or empirical nature.Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som er relevante for forskning om barn og barnehage
  • har grunnleggende kunnskap om ulike kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
  • har kjennskap til forskningsetiske problemstillinger og gjeldende forskningsetiske lover og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over hvordan ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner ligger til grunn for ulike former for kunnskap om pedagogisk praksis
  • kan reflektere over styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, og diskutere forskningsetiske problemstillinger forbundet med de ulike metodene
  • kan vurdere hvilke metoder som er egnet til å besvare ulike typer problemstillinger, og identifisere og drøfte relevante vitenskapsteoretiske spørsmål knyttet til disse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analyserer barnehagefaglige problemstillinger, og reflektere kritisk over styrker og svakheter ved ulike typer av kunnskapsproduksjon om barnehagen
  • kan skrive et vitenskapelig essay, og se sammenhenger mellom pedagogiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger
  • kan presentere sine refleksjoner muntlig, og diskutere egne og andres analyser av sammenhengen mellom problemstilling, forskningsmetoder og vitenskapsteori

Læringsutbytte

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Studenten skal skrive et utforskende vitenskapsteoretisk essay om betydningen av vitenskapsteori for barnehagefaglige problemstillinger. Omfang: 1500 ord (+/- 10%). Formålet med arbeidskravet er å øve seg på å knytte vitenskapsteorien til eget fagfelt.
  • Studenten skal holde en muntlig individuell presentasjon i gruppe om hvordan et tenkt forskningsspørsmål kan besvares ved hjelp av en gitt metodisk tilnærming. Studenten skal diskutere metodens styrker og svakheter når det gjelder den ønskede vitenskapelige produksjon av kunnskap, og drøfte aktuelle forskningsetiske spørsmål. Studenten må sende inn et skriftlig utkast på 1200 ord (+/- 10%) til veileder og resten av gruppa én uke før innleveringsfrist. Formålet med arbeidskravet er å forberede studenter på forskningsarbeid i praksis, og å utvikle forståelsen av sammenhengen mellom forskningsspørsmål, metode og vitenskapsteori.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Hva er vitenskapsteori?
  • Ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • Vitenskapsteori og pedagogikk
  • Kvantitative metoder
  • Kvalitative metoder

Vurderingsuttrykk

Graded scale A-F

Sensorordning

One internal and one external examiner assess the thesis. The supervisor is not a part of the grading.