EPN-V2

MECH5900 Master thesis Emneplan

Engelsk emnenavn
Master thesis
Studieprogram
Master’s Programme in Mechanical Engineering
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

The master's thesis is an independent research project where the students employ the knowledge, skills, and competence they have acquired during the study program.

The student will have access to advanced simulation software (e.g., ABAQUS, ANSYS), programming software (e.g., Python) and laboratory to perform analyses and to conduct experiments.

Students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be of either theoretical or empirical nature.Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

All courses from the first years of the program must be passed before the written master's thesis can be assessed and the oral presentation conducted.

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The candidate

  • can identify the main scholarly theories, models and methods related to the master’s project
  • can explain the scholarly theories and methods of relevance to the topic of the project, and apply it to new areas within the academic field of mechanical engineering
  • can determine how different solutions will affect the products life cycle, environmental impact, and sustainability.
  • can explain the structure and content of scientific articles and dissertations
  • can assess research ethical issues related to one’s own project

Skills

The candidate

  • can define and limit an academic problem that is addressed through investigation
  • can analyze and evaluate various sources of information and use them to structure and formulate the problem covered by the thesis
  • can find relevant information in technical and scientific literature
  • can analyze existing theories, methods, and research literature on practical and theoretical problems related to the thesis
  • can use relevant methods for research and development work in an independent manner

General competence

The candidate:

  • can evaluate research literature critically
  • can evaluate issues related to research ethics in connection with the master’s project
  • can communicate their own research results in both oral and written form
  • can apply research-based knowledge and skills in the work on advanced tasks and projects
  • can analyze technological issues and contribute to sustainable and innovative solutions
  • can conduct independent research work under supervision in accordance with scientific method and applicable norms for research ethics
  • can contribute to new thinking and innovation processes and reflect about the role and responsibility as an engineer in working towards sustainable development

Arbeids- og undervisningsformer

Anatomi er grunnleggende for å kunne vurdere funksjon og funksjonshemming hos brukere med plager knyttet til bevegelsesapparatet. Fysiologi er grunnleggende for å forstå normale og patologiske prosesser.

I dette emnet får studentene en introduksjon til funksjonsundersøkelser av over-, underekstremiteten og trunkus. Funksjon kartlegges og vurderes gjennom systematiske undersøkelser. Temaene vil bli dekket grundigere i de ortopeditekniske emnene hvor spesifikke proteser og ortoser gjennomgås.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må være tatt opp på studiet.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjon
  • gjøre rede for hudens struktur og funksjon
  • gjøre rede for sirkulasjons- og respirasjonssystemets oppbygning, mekanismer og funksjoner
  • gjøre rede for det perifere, sentrale og autonome nervesystemets oppbygning, mekanismer og funksjon
  • beskrive mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
  • beskrive mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
  • gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper, tester og målinger som er aktuelle for ortopediingeniørs virksomhet
  • beskrive grunnleggende genetiske prinsipper
  • beskrive embryologi og kroppens utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • palpere og identifisere strukturer på kroppens overflate
  • utføre og begrunne enkle funksjonsundersøkelser med fokus på underekstremitet.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere med bruker under funksjonsundersøkelse
  • forholde seg respektfullt til menneskekroppen ved undersøkelse og er kjent med etiske dilemmaer knyttet til undersøkelser

Hjelpemidler ved eksamen

Det veksles mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening i funksjonsundersøkelse på medstudenter, databasesøk, bruk av digitale ressurser og selvstudier. Deler av undervisningen er felles med andre helsefagutdanninger.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening.

Sensorordning

Kombinert vurdering:

Del 1) Individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgaver) under tilsyn, 1 time.

Del 2) individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 min.

Vekting: Det gis en samlet karakter på del 1 og del 2. Del 1 skriftlig eksamen vektes 33 prosent. Del 2 muntlig eksamen vektes 66 prosent.

Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av delene må denne delen tas på nytt. Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 1 skriftlig eksamen.