Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BHFVT Early Childhood Education Research and Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehageforskning og vitenskapsteori
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 4 øver studentane i didaktisk refleksjon og i skriving av fagtekstar. Studentane skal utvikle ein utvida refleksjon om kva norskfagleg kompetanse kan bety også på andre arenaer enn i skulen. Utvikla innsikter i norskfaglege tenkjemåtar om språk og tekst står sentralt.
- Lesing og skriving av akademiske fagtekstar
- Norskfagleg formidling
- Didaktisk refleksjon
- Vurdering av munnlege og skriftlege tekstar
- Læremiddelanalyse
- FoU-arbeid
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
- har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
- kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
- kan vurdere allerede utført barnehageforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
- kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
Teaching and learning methods
Må bearbeides.
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern sensor.