Programplaner og emneplaner - Student
MBIB5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
Ferdigheter Studenten
- kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanse Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
- kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Læringsutbytte
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.
Gruppeoppgave
- Utføres i gruppe på normalt 3-6 studenter.
- Omfang: 2000 ord (+/- 10 %).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 3-4 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala fra A-F.
Sensorordning
- Vitenskapsteori
- Forskningsprosessen
- Forskningsdesign og -metoder
- Forskningsetikk
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data