EPN-V2

MBIB4320 Litteratursosiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Sociology of Literature
Studieprogram
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner master
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kultur- og litteratursosiologien dreier seg om historiske, materielle og politiske forholds betydning for hvordan kulturytringer og litteratur blir til, spres, og anvendes. Litteratursosiologien utforsker også hvordan sosiale strukturer kommer til syne i litteraturen. Sentrale tema i emnet er kulturteori, den litterære institusjon, lesevaner, endringer i bokmarkedet, samt kultur- og litteraturpolitikk.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om sentrale teorier og metoder i kultur- og litteratursosiologien
  • har kunnskaper om sentrale faktorer i den litterære offentligheten
  • har kunnskap om norsk kultur- og litteraturpolitikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan forholde seg analytisk til et bok- og mediesamfunn i rask forandring
  • kan utføre litteratursosiologiske undersøkelser av kvalitativ og kvantitativ karakter
  • kan anvende kultur- og litteratursosiologisk teori på aktuelle problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte faglige problemstillinger i lys av teori
  • kan forholde seg analytisk til aktuelle debatter på litteratur- og kulturfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en semesteroppgave skrevet i gruppe med et omfang på 6 til 8 sider (ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste). Gruppen skal bestå av minst 3 studenter, maks 4.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Opptakskrav

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Gradert skala A - F