Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4320 Litteratursosiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sociology of Literature
- Studieprogram
-
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner masterMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kultur- og litteratursosiologien dreier seg om historiske, materielle og politiske forholds betydning for hvordan kulturytringer og litteratur blir til, spres, og anvendes. Litteratursosiologien utforsker også hvordan sosiale strukturer kommer til syne i litteraturen. Sentrale tema i emnet er kulturteori, den litterære institusjon, lesevaner, endringer i bokmarkedet, samt kultur- og litteraturpolitikk.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sentrale teorier og metoder i kultur- og litteratursosiologien
- har kunnskaper om sentrale faktorer i den litterære offentligheten
- har kunnskap om norsk kultur- og litteraturpolitikk
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg analytisk til et bok- og mediesamfunn i rask forandring
- kan utføre litteratursosiologiske undersøkelser av kvalitativ og kvantitativ karakter
- kan anvende kultur- og litteratursosiologisk teori på aktuelle problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte faglige problemstillinger i lys av teori
- kan forholde seg analytisk til aktuelle debatter på litteratur- og kulturfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.
Undervisningsspråk er engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamen i emnet er en semesteroppgave skrevet i gruppe med et omfang på 6 til 8 sider (ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste). Gruppen skal bestå av minst 3 studenter, maks 4.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Opptakskrav
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Gradert skala A - F