Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4230 Information Retrieval Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information Retrieval
- Studieprogram
-
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner masterMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet behandler teorier, metoder og modeller for oppbygging, utnyttelse og evaluering av automatiserte gjenfinningssystemer, herunder det nødvendige lingvistiske, matematiske, statistiske og informasjonsteoretiske grunnlaget.
- statistisk og semantisk baserte metoder for dokumentbeskrivelse og dokumentgjenfinning
- automatisk klassifikasjon og kategorisering
- søkeadferd og brukertilpassing av søkesystemer
- nye metoder/medier/arenaer for gjenfinning, så som bilde- og multimediegjenfinning, gjenfinning av flerspråklig materiale osv
Forkunnskapskrav
Emnet forutsetter kjennskap til stoff som er gjennnomgått i bachelorutdanningen (BIB3210/BIB3220/BIB3230).
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har avansert kjennskap til det teoretiske grunnlaget for og de algoritmiske realiseringene av ulike modeller for automatisert gjenfinning
- har avansert kjennskap til brukerorienterte tilnærminger til gjenfinning, både kognitivt og sosialt baserte, og deres betydning for f. eks. grensesnittutvikling, relevans-vurdering og støtte for interaktivitet i gjenfinningsprosessen
- har avansert kjennskap til linked data og andre semantiske verktøy som metode for strukturering og tilgjengeliggjøring av data, og hvordan slike data kan utnyttes
- har inngående kjennskap til det teoretiske grunnlaget for evaluering av gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder
- har inngående kjennskap til de praktiske eksperimentene med evaluering av gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder
- har avansert kjennskap til datalingvistiske modeller for grammatikalsk og semantisk analyse, og disse metodenes anvendelse i automatiserte gjenfinningssystemer
Ferdigheter
Studenten:
- kan delta i og har praktisk erfaring med utvikling og implementering av brukervennlige gjenfinningssystemer og systemmoduler
- kan evaluere slike systemer for anskaffelse eller bruk
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvelser og oppgaveseminarer, herunder fremlegging og diskusjon av en større semesteroppgave, løst enten individuelt eller som gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er todelt, en semesteroppgave og en individuell skriftlig 6-timers eksamen under tilsyn. Semesteroppgaven kan skrives individuelt - omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter - omfang skal da være på ca 20 sider.
De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Semesteroppgaven teller 40 prosent og eksamensbesvarelsen 60 prosent av den samlede og avsluttende vurdering av emnet. Delkarakterer oppgis på vitnemålet.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delene som ikke er bestått. Dersom semesteroppgaven gjøres som gruppe, må alle i gruppa framstille seg til ny/utsatt eksamen ved ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Til skoleeksamen er pensumlitteratur og egne notater tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.