Programplaner og emneplaner - Student
MBH4410 Barnehagepedagogiske grunnlagsspørsmål Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fundamental Questions in Early Childhood Education
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Målet med emnet er å skape et kunnskapsgrunnlag som kan gjøre den masterutdannede barnehagelæreren til en tydelig premissleverandør for utvikling av barnehagens innhold og oppgaver. Emnet skal gi avansert kunnskap om, og kritiske refleksjoner over barnehagefaglige og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Slike grunnlagsspørsmål er knyttet til barnehagens verdigrunnlag og etiske forpliktelser, forståelse av sentrale begreper som lek, læring, danning, omsorg og allsidig utvikling. Det krever inngående historisk og dagsaktuell kunnskap om den nordiske og norske barnehagetradisjonen, og evne til å se disse i en internasjonal sammenheng. I tillegg krever det evne til å orientere seg og delta i grunnlagsdiskusjoner av relevans for barnehagen, slik som forståelsen av barn og barndom, pedagogisk filosofi og diskusjoner om styring og utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om pedagogiske grunnlagsproblemer og pedagogikkens idéhistorie
- har avansert kunnskap om barnehagens og barnehagepedagogikkens historiske røtter og utvikling
- har spesialisert kunnskap om lekens plass og den estetiske dimensjonen i barnehagepedagogikken
- har inngående kunnskap om barn, barndom og barnekultur, herunder kunnskap om barns rettigheter og barn som subjekter
- har avansert kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon i et historisk og samtidig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og analysere barnehagerelevant kunnskap og knytte denne til barnehagepedagogisk praksis
- kan drøfte aktuelle pedagogiske tema i lys av barnehagepedagogikkens historie
- kan analysere og reflektere over barnehagens formål og verdigrunnlag, pedagogikkens kjernebegreper og normative dimensjoner
- kan analysere ulike perspektiver på barnehagen som pedagogisk institusjon og reflektere kritisk omkring syn på barn og barndom
- kan lede og delta i faglige diskusjoner om barnehagens brede samfunnsmandat, flerfaglige tradisjon og pedagogiske praksis
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å anvende kunnskap fra emnet på en etisk reflektert måte i faglige diskusjoner og i møte med egen praksiserfaring og profesjonskompetanse
- har høy bevissthet om barns behov og interesser og barnehagelærerens ansvar for å fremme barns posisjon som subjekter
- har velutviklet evne til å kommunisere barnehagepedagogisk kunnskap på en adekvat måte til ulike målgrupper og bidra aktivt i diskusjoner om barnehagens utvikling
- har solid evne til å involvere seg i barnehagens arbeid på en helhetlig, situasjonsbestemt og relasjonell måte, og omsette ny kunnskap i praktisk profesjonsutøvelse
-
Innhold
Studiet er samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger à to dager pr. semester. Samlingene foregår på OsloMet og Oslo-området. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Undervisningen vil i stor grad ta utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaringer. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, turer, praktisk utprøving, seminarer, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium.
Mellom hver samling skal studentene benytte digitale verktøy til dokumentasjon, refleksjon, læringsfelleskap med medstudenter og veiledningsmøter med lærer. Her vil video som veiledningsverktøy fungere som en driver for utvikling av pedagogrollen.
Gjennom hele studiet vil studentene arbeide med et utviklingsprosjekt i egen barnehage, som danner grunnlaget for avsluttende eksamen. I løpet av studiet er det krav til erfarings- og kunnskapsdeling i eget kollegium både knyttet til kropp og bevegelse, og bruk av profesjonsfaglig digital kompetanse.
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene, og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring. Deltakerne organiseres i nettverk, hvor hver læringsgruppe består av tre til fem studenter. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til eget arbeid i egen barnehage. Mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform.
Til innlevering og vurdering av arbeidskrav benyttes universitetets digitale læringsplattform Canvas.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og arbeid med tekster. Emnet forutsetter aktiv deltakelse fra studentene, både i undervisningen og mellom samlingene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Tre tekster á 800 ord (+/- 10 %) (litteraturliste kommer i tillegg) med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur. Ytterligere presisering av tema for tekstene vil bli gitt i forbindelse med undervisningen. Det gis tilbakemelding på tekstene fra faglærer. Tekstene danner grunnlag for eksamen.
Formålet med arbeidskravene er å:
- Oppøve ferdigheter i akademisk lesing og skriving
- Styrke evnen til refleksjon over pedagogisk grunnlagstenkning og profesjonsutøvelse i barnehagen
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven bygger på de tre godkjente tekstene fra arbeidskravet. Samlet tekst skal være på 4000 ord (+/- 10%). Litteraturliste kommer i tillegg.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse om barns utvikling av motorikk og barns behov for bevegelse i barnehagen. En barnehagelærer skal kunne støtte barn slik at alle barn blir trygge på egen kropp, får en positiv selvoppfatning og blir kjent med egne følelser. Du får inngående innsikt i hvordan du kan tilrettelegge og utvikle barnehagens fysiske miljø inne og ute. Emnet passer godt for deg som ønsker å legge til rette for og å stimulere til fysisk aktivitet, lek, utfoldelse og mestringsopplevelse for enkeltbarn og barnegrupper. Studiet legger vekt på dialog og refleksjon knyttet til ulike temaer, slik at du får et godt grunnlag til å reflektere rundt problemstillinger du møter i ditt pedagogiske arbeid.
Emnet presenterer og drøfter nyere forskning og ulike perspektiver på barns kroppslige lek og læring.
Utdanningen skal bidra til at studentene får inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metode og samtidig kan anvende kunnskapen på nye områder. Gjennom studiet skal studentene få innsikt i hvordan kropp og bevegelse kan inngå i tverrfaglige utviklingsprosjekt. Studiet gir innsikt i ulike perspektiver, tradisjoner, verdier og normer for fysisk aktivitet og lek i ulike fysiske miljø. Det vil være progresjon i gjennomgående temaer for å sikre at studenten kan gi et pedagogisk tilbud tilpasset barnas alder og behov og reflektere over ulike tilnærminger og teorier.
Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.
Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.
-
Vurderingsuttrykk
Opptak til emnet.
-
Sensorordning
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap i teoretiske tilnærminger om motorisk utvikling og læring
- omfattende kunnskap i å analysere og vurdere mangfoldige verdisyn og perspektiver på kropp og bevegelse
- avansert innsikt i hvordan kropp- og bevegelseskulturer kan skape inkluderende leke og læringsmiljøer
- inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og kjennskap til nyere forskning om hvordan barn opplever og tar i bruk rom og sted i sine omgivelser
- bred kunnskap og utvidet forståelse av livsmestring og helse
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere barnehagens leke- og læringsmiljø og arbeide selvstendig med å utvikle utfordrende og aldersrelaterte bevegelsesmiljøer for alle barn
- kan vurdere og legge til rette for barns muligheter for å oppleve mestring gjennom motoriske utfordringer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere didaktisk arbeid knyttet til kropp og bevegelse og samtidig gjøre sikkerhetsvurderinger
- har utvidet forståelse av og kan anvende ulike observasjons- og refleksjonsverktøy til bruk for veiledning og analyse av barns motorikk og kroppslighet.
- kan vurdere og anvende digitale verktøy i pedagogisk arbeid med kropp og bevegelse
- kan tilrettelegge og gjennomføre fysisk - motoriske aktiviteter med barnegruppen der målet er å utvikle motoriske ferdigheter
- kan støtte barn på en måte som bidrar til at alle barn blir trygge på egen kropp, og derigjennom får en positiv selvoppfatning og blir kjent med egne følelser.
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike bevegelsespraksiser og hvordan disse er påvirket av samfunn, kultur og natur
- kan vurdere forskningsbasert kunnskap knyttet til barn og motorikk
- har evne til å reflektere over både egen og barns kroppslighet i kommunikasjon og samspill i barnehagehverdagen
- kan lede pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til læringsmiljøer i barnehagen
- kan tilrettelegge for et inkluderende barnehagemiljø, der alle barn får en positiv opplevelse av mestring sammen med andre barn i barnehagen.