Programplaner og emneplaner - Student
MBH4410 Barnehagepedagogiske grunnlagsspørsmål Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fundamental Questions in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle muntlige eksamener vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Læringsutbytte
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i helse-, sosial- og omsorgstjeneste, men emnet er også relevant for andre yrkesgrupper som skal forholde seg til spørsmål om helsekompetanse og seksuell helse innenfor pedagogikk, undervisning eller folkehelse. Emnet kan også være aktuelt for ansatte i bruker- og interesseorganisasjoner.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet av 15.12.2015.
Innhold
Barnet og barndommen
- Barndomshistorie og barndomsforståelse
- Lek og barnekultur
- Barns sårbarhet, rettigheter, demokrati og medvirkning
- Etiske perspektiver på barnet som subjekt
- Barns uttrykksformer, estetiske tenkning og væremåte
Pedagogikken og filosofien
- Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning
- Den nordiske barnehagetradisjonen med helhetlig og barnesentrert pedagogikk
- Diskurser om lek og læring, omsorg og danning
Institusjonen og profesjonen
- Den nordiske barnehagemodellen i lys av pedagogiske, samfunnsmessige og profesjonsetiske perspektiver
- Barnehagepolitikk, styring og profesjonsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Videreutdanningen består av ett emne VSHK6000 Seksuell helsekompetanse (10 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlingene (webseminarer) er heldigitale. Det vil bli avholdt fire webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Tre tekster á 800 ord (+/- 10 %) (litteraturliste kommer i tillegg) med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur. Ytterligere presisering av tema for tekstene vil bli gitt i forbindelse med undervisningen. Det gis tilbakemelding på tekstene fra faglærer. Tekstene danner grunnlag for eksamen.
Formålet med arbeidskravene er å:
- Oppøve ferdigheter i akademisk lesing og skriving
- Styrke evnen til refleksjon over pedagogisk grunnlagstenkning og profesjonsutøvelse i barnehagen
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven bygger på de tre godkjente tekstene fra arbeidskravet. Samlet tekst skal være på 4000 ord (+/- 10%). Litteraturliste kommer i tillegg.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.