Programplaner og emneplaner - Student
MBH4410 Barnehagepedagogiske grunnlagsspørsmål Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fundamental Questions in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Målet med emnet er å skape et kunnskapsgrunnlag som kan gjøre den masterutdannede barnehagelæreren til en tydelig premissleverandør for utvikling av barnehagens innhold og oppgaver. Emnet skal gi avansert kunnskap om, og kritiske refleksjoner over barnehagefaglige og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Slike grunnlagsspørsmål er knyttet til barnehagens verdigrunnlag og etiske forpliktelser, forståelse av sentrale begreper som lek, læring, danning, omsorg og allsidig utvikling. Det krever inngående historisk og dagsaktuell kunnskap om den nordiske og norske barnehagetradisjonen, og evne til å se disse i en internasjonal sammenheng. I tillegg krever det evne til å orientere seg og delta i grunnlagsdiskusjoner av relevans for barnehagen, slik som forståelsen av barn og barndom, pedagogisk filosofi og diskusjoner om styring og utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om pedagogiske grunnlagsproblemer og pedagogikkens idéhistorie
- har avansert kunnskap om barnehagens og barnehagepedagogikkens historiske røtter og utvikling
- har spesialisert kunnskap om lekens plass og den estetiske dimensjonen i barnehagepedagogikken
- har inngående kunnskap om barn, barndom og barnekultur, herunder kunnskap om barns rettigheter og barn som subjekter
- har avansert kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon i et historisk og samtidig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og analysere barnehagerelevant kunnskap og knytte denne til barnehagepedagogisk praksis
- kan drøfte aktuelle pedagogiske tema i lys av barnehagepedagogikkens historie
- kan analysere og reflektere over barnehagens formål og verdigrunnlag, pedagogikkens kjernebegreper og normative dimensjoner
- kan analysere ulike perspektiver på barnehagen som pedagogisk institusjon og reflektere kritisk omkring syn på barn og barndom
- kan lede og delta i faglige diskusjoner om barnehagens brede samfunnsmandat, flerfaglige tradisjon og pedagogiske praksis
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å anvende kunnskap fra emnet på en etisk reflektert måte i faglige diskusjoner og i møte med egen praksiserfaring og profesjonskompetanse
- har høy bevissthet om barns behov og interesser og barnehagelærerens ansvar for å fremme barns posisjon som subjekter
- har velutviklet evne til å kommunisere barnehagepedagogisk kunnskap på en adekvat måte til ulike målgrupper og bidra aktivt i diskusjoner om barnehagens utvikling
- har solid evne til å involvere seg i barnehagens arbeid på en helhetlig, situasjonsbestemt og relasjonell måte, og omsette ny kunnskap i praktisk profesjonsutøvelse
Innhold
Twenty per cent of the exam papers will be assessed by one external and one internal examiner. The remaining papers will then be graded by two internal examiners. The assessments from the first part are summarised to serve as guidelines for the assessments of the two internal examiners.
Arbeids- og undervisningsformer
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the development of social education as a separate profession
- can explain the role and function of social educators in cooperation with other professions
- can explain the rights of persons with disabilities and legislation of importance to the professional practice of social educators
- can explain the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities
- can describe important ethical theories and core values in habilitation and rehabilitation
- can explain inclusion, equality and non-discrimination to ensure equal services for all
- can describe important skills in communication, interaction and cooperation, and how they are influenced by language and culture
- can explain guidelines for preventing risk and threatening incidents, including sexual abuse
- can describe the social educator work model
- can explain different pedagogical theories on motivation and learning
- can explain cognitive and sociocultural development
- can describe relational skills that are important to the professional practice of social educators
Skills
The student
- can demonstrate relational skills in a group to promote cooperation
- can reflect on different pedagogical perspectives and approaches
General competence
The student
- can identify and reflect on relevant academic and ethical challenges in the professional practice of social educators
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The teaching and learning methods include lectures, self-study, field trips, peer assessments, group work and various presentations. Digital learning resources will be made available to students in advance, and some of the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.
Vurdering og eksamen
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Individual reflection notes from a field trip (digital or physical) , up to 250 words.
- Supervised group work on ethical reflection model, five hours, in groups of six students
- Presentation of group work in seminar groups. Feedback on the presentation from fellow student(s) and the lecturer
- Individual reflection assignment on cooperation in the group, up to 250 words
- Individual reflection notes from psychology, motivation and development, up to 250 words
Hjelpemidler ved eksamen
Individual written home examination, 5 hours, up to 2000 words
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Sensorordning
Grade scale A-F