Programplaner og emneplaner - Student
MBH4360 Barnehagen for en bærekraftig fremtid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Kindergarten for a Sustainable Future
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet får du mulighet å lære å bruke simulering som pedagogisk verktøy. Simulering handler om aktiviteter som etterlikner et klinisk miljø, hvor du kan trene på prosedyrer og situasjoner i trygge omgivelse og som gir en nær opplevelse av virkelighet. Simulering brukes som læringsmetode og bidrar til å bedre pasientsikkerheten. Det kan brukes markører og ulike pasientsimulatorer.
Læringsutbytte
Opptak til studiet.
Innhold
Emnet vektlegger teoretiske og praktiske ferdigheter for å utvikle et helhetlig perspektiv på barnehagen. Det bygger på bærekraftdidaktikk som skal fremme handlingskompetanse hos både barn og voksne. Bærekraftdidaktikken fremmer pluralistiske løsninger som inviterer barn med i utforskning av spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Den tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene kan utvikles gjennom deltagelse prosjekter, opplevelser i naturen og sanseopplevelser.
Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer
- Bærekraftdidaktikk
- Antropocen
- Bærekraftig utvikling i storbyen
- Sanseopplevelser
- Forbruk
- Bærekraftige praksiser
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
KunnskapStudenten
- kan gjøre rede for simulering som metode
- kan beskrive hvordan simulering kan medvirke til økt pasientsikkerhet
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
FerdigheterStudenten
- kan anvende simulering i ulike kontekster
- kan utarbeide undervisningopplegg med simulering som metode i lys av pedagogiske læringsutbyttebeskrivelser
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse Studenten
- kan reflektere over eget undervisningsopplegg med simulering som metode
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praktiske øvelser i simulering. Planlegge og gjennomføre et simuleringskurs for andre studenter.
Vurdering og eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Hjemmeeksamen i gruppe
- 3-5 studenter per gruppe
- Eksamensperioden går over hele emneperioden
- Omfang 1500 ord (+/- 10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.