EPN-V2

MBH4360 Barnehagen for en bærekraftig fremtid Emneplan

Engelsk emnenavn
Kindergarten for a Sustainable Future
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet får du mulighet å lære å bruke simulering som pedagogisk verktøy. Simulering handler om aktiviteter som etterlikner et klinisk miljø, hvor du kan trene på prosedyrer og situasjoner i trygge omgivelse og som gir en nær opplevelse av virkelighet. Simulering brukes som læringsmetode og bidrar til å bedre pasientsikkerheten. Det kan brukes markører og ulike pasientsimulatorer.

Læringsutbytte

Opptak til studiet.

Innhold

Emnet vektlegger teoretiske og praktiske ferdigheter for å utvikle et helhetlig perspektiv på barnehagen. Det bygger på bærekraftdidaktikk som skal fremme handlingskompetanse hos både barn og voksne. Bærekraftdidaktikken fremmer pluralistiske løsninger som inviterer barn med i utforskning av spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Den tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene kan utvikles gjennom deltagelse prosjekter, opplevelser i naturen og sanseopplevelser.

Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer

  • Bærekraftdidaktikk
  • Antropocen
  • Bærekraftig utvikling i storbyen
  • Sanseopplevelser
  • Forbruk
  • Bærekraftige praksiser

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

KunnskapStudenten

  • kan gjøre rede for simulering som metode
  • kan beskrive hvordan simulering kan medvirke til økt pasientsikkerhet
  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

FerdigheterStudenten

  • kan anvende simulering i ulike kontekster
  • kan utarbeide undervisningopplegg med simulering som metode i lys av pedagogiske læringsutbyttebeskrivelser
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Generell kompetanse Studenten

  • kan reflektere over eget undervisningsopplegg med simulering som metode
  • kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praktiske øvelser i simulering. Planlegge og gjennomføre et simuleringskurs for andre studenter.

Vurdering og eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Hjemmeeksamen i gruppe

  • 3-5 studenter per gruppe
  • Eksamensperioden går over hele emneperioden
  • Omfang 1500 ord (+/- 10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.