EPN-V2

MBH4350 Teamledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Team leadership
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
  • kan gjøre rede for virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
  • kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
  • kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
  • kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
  • kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
  • kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
  • kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
  • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
  • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
  • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
  • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
  • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlings­planlegging ved stråleterapi
  • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problem­stillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
  • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
  • kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid

Innhold

Emnet gir oversikt over sentral teori knyttet til teamledelse, ledelse og demokrati, og konflikt og motstand, læring i team i barnehagen.

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • Team - kjennetegn, roller og prosesser
  • Teoretiske perspektiver på ledelse av team
  • Teamledelse i en mangfoldig personalgruppe
  • Effektivitet i teamarbeid
  • Ledelse av læring i praksisfellesskap i barnehagen
  • Hvordan lede når det oppstår konflikter og motstand

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:

1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)

2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser

Hjelpemidler ved eksamen

Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.

Vurderingsuttrykk

15 stp. faglig overlapp med emnet STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi.

Sensorordning

3 studiepoeng overlapp med RAD3100 og 15 studiepoeng overlapp med RAD3900.