EPN-V2

MBH4350 Teamledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Team leadership
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Det eksisterer et mangfold av teambasert arbeid i barnehagen, deriblant avdelingsteam, baseteam og lederteam. Å lede teamene til tett samspill er viktig for å få teamene til å mestre det pedagogiske arbeidet med barn. Å utvikle reflekterte praktikere, slippe til flere stemmer, lytte til motstand i personalgruppa og møte konflikter med åpenhet, kan bidra til gode team i et demokratisk fellesskap i barnehagen. Samtidig skal beslutninger som fattes være faglige fundert, og profesjonskunnskap skal ha avgjørende betydning for arbeidet i barnehagen.

Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) sier at styrere skal sørge for at personalet får ta i bruk sin kompetanse. Pedagogiske ledere er gitt ansvaret for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, i tråd med godt faglig skjønn. Ledere på ulike nivå i barnehagen vil ut i fra dette ha et spesielt ansvar i å lede demokratiske prosesser i personalgrupper med ansatte som har ulik kompetanse, erfaring og kulturell bakgrunn. Gjennom kunnskap om ulike sider ved teamledelse, vil styrere og pedagogiske ledere kunne ivareta ansvaret de er gitt i sine lederroller i barnehagens rammeplan.

Masterstudiet er bygget opp som et samlingsbasert studium over to år. Det kan søkes om å gjennomføre studiet over lenger tid etter godkjent opptak. Fullført studium fører frem til Mastergrad i Barnehagekunnskap med studieretning barnehageledelse.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om kjennetegn på team i organisasjoner
  • har avansert kunnskap om teoretiske perspektiver på ledelse av team
  • har spesialisert innsikt i hvordan lede teambasert arbeid i barnehagen
  • kan analysere barnehagefaglige problemstillinger der en tar i bruk personalgruppers ulike kompetanser, erfaringer og kulturell bakgrunn

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor ledelse av team i barnehagen
  • kan analysere og forstå ulike prosesser i team i barnehagen
  • kan analysere og forstå konflikter og motstand i barnehagens ulike team
  • har ferdigheter i å lede læring i team i barnehagen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere problemstillinger knyttet til ledelse av team i et demokratiperspektiv
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor ledelse av barnehagens team
  • kan lede team slik at de fungerer effektivt og bidrar til å nå overordnede føringer for pedagogisk arbeid i barnehagen

Innhold

Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som samlinger. Mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver og pensum. Barnehagen kan brukes som en arena for utforskning av temaer som tas opp i undervisningen.

Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og litteraturseminar. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studiet gir en innføring i hvordan organisasjoner fungerer. Denne typen kunnskap er viktig for kandidater som skal gå inn i lederstillinger. Studentene vil få innsikt i ulike organisasjonsformer, deres styrker og svakheter, samt deres anvendbarhet til ulike formål. Organisasjonsformer vil videre bli knyttet til ulike typer ledelse, og kandidatene vil få innsikt i slike sammenhenger. Hvorledes kultur påvirker samhandlingen i virksomheter et at annet tema som vil belyses. Studentene vil få kunnskap om hvorledes både den interne organisasjonskulturen samt kulturelle kjennetegn ved samfunnet for øvrig influerer på livet i organisasjonen.

Organisasjoner er arenaer for maktutøvelse, og studentene vil få en forståelse av hvorledes makt utøves i ulike kontekster og på ulike nivåer i virksomheter. Intern karriereutvikling samt rekruttering er andre temaer som studiet vil belyse. Dette vil igjen bli satt i sammenheng med sosialpsykologiske prosesser som utspiller seg i organisasjoner. Målet med studiet er at kandidatene skal kunne analysere organisasjoner utfra perspektiver de tilegner seg på kurset.

Vurdering og eksamen

Ingen info

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det undervises 50 timer i plenumsforelesninger. I tilknytning til forelesningene blir det gitt oppgaver som til dels blir gjennomgått av faglærer. Det blir også gitt innleveringsoppgaver og case-arbeid.

Sensorordning

Det vil bli gitt en innlevering i løpet av kurset som må være godkjent for å få ta eksamen.