Programplaner og emneplaner - Student
MBH4260 Flerspråklighet og fortellingsmangfold Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Diversity in Languages and Storytelling
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Språk- og fortellingsmangfold er en del av barnehagehverdagen; barna er på ulike stadier i sin språkutvikling og de har ulike repertoarer av språk og dialekter. I tillegg har barna erfaringer med ulike fortellingsunivers, sjangre, formidlingsformer og medier: barnelitteratur, eventyr og religiøse fortellinger, prosa, dikt og sanger, kapittelbøker, bildebøker og animasjonsfilmer, høytlesning, gjenfortelling og improvisasjon, osv. Barnehagen skal åpne for forståelse og legge til rette for dialog og medvirkning. Fortellinger inviterer til fellesskap og forståelse og gir rom for samspill og dialog.
I dette emnet skal studentene arbeide med språklig mangfold og teorier om barns språklige utvikling med fokus på flerspråklighet. Studentene vil få reflektere over egne språklige erfaringer og diskutere disse i lys av kategorier som språk, dialekt, variant og aksent. Studentene skal reflektere over hvilke forståelser av språk, språkutvikling og språkmangfold som ligger til grunn for barnehagens praksis.
Videre skal studentene i dette emnet utforske et mangfold av fortellinger fra ulike kontekster og i ulike formater. I arbeidet med fortellingsdidaktikk og formidling vil studentene lære om ulike innfallsvinkler til fortellinger, øve seg som fortellere og diskutere fortellinger i barnekultur, populærkultur og religion.
Studentene vil undersøke digitale verktøy til produksjon av fortellinger, til formidling av fortellinger og som kilder til fortellinger. Emnet omfatter spørsmål om etikk, dømmekraft og refleksjon som reises når teknologi blir en del av barnehagens arbeid med flerspråklighet og fortellingsmangfold.
Emnet inngår som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teoretiske innfallsvinkler til språklig mangfold
- har avansert kunnskap om barns flerspråklige utvikling
- har inngående kunnskap om fortellingsanalyse, fortellingsdidaktikk og barns fortellinger
- har kunnskap om fortellingsmangfold i barnelitteratur, barnekultur og kulturelle og religiøse tradisjoner
- har kunnskap om teorier om multimodalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og reflektere over barns språkutvikling med utgangspunkt i teorier om språk og språkmangfold
- kan analysere og reflektere over barnehagens språkmiljø og lede arbeid med fokus på språk og fortellingsmangfold
- kan lede skapende prosesser i samspill med barn og ansatte der barn får erfaring med å fortelle i ulike formater
- kjenner konkrete metoder for digital formidling av fortellinger i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for et godt, inkluderende og variert språkmiljø for alle barn
- kan legge til rette for at barnehagepersonalet involveres i arbeid med fortellinger for, med og av barn.
- kan formidle fagstoff om flerspråklighet og fortellingsmangfold både til egen personalgruppe og til barnehagefeltet
Innhold
Emnet inneholder tre temagrupper.
- Flerspråklighet
- Flerspråklighetsteori
- Flerspråklige læringsrom, modeller og muligheter
- Fortellinger
- Narrativ teori og etikk
- Multimodale fortellinger
- Eventyr
- Religiøse fortellinger
- Fortellingsdidaktikk
- Verbal og nonverbal kommunikasjon
- Barns fortellinger, barn som fortellere
- Digitale verktøy i barnehagens praksiser
- Digital kompetanse knyttet til barns fortellinger og utforskning av kommunikasjonsformer og dialoger
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, forberedte studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav utføres individuelt og må være gjennomført og godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal produsere en podkast-episode om språklig mangfold på om lag 15 minutter.
- En skriftlig fagtekst knyttet til fortellingsmangfold på 3000 ord +/- 10%.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele minst to forberedte framlegg, samt dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen som bygger på arbeidskrav og prosessarbeid i emnet. Varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 15 minutter til en forberedt presentasjon og om lag 15 minutter til etterfølgende faglig samtale.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.