EPN-V2

MBD5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper

Studenten

· har bred kunnskap om regler for arbeidet med melding, undersøkelse og hjelpetiltak

· har bred kunnskap om regler for omsorgsvedtak, tilbakeføring og adopsjon etter barnevernloven

· har bred kunnskap reglene om samvær etter barnevernloven

· har bred kunnskap reglene for behandling av akuttsaker, og de særlige rettssikkerhetsmessige utfordringer ved denne beslutningsformen

· har bred kunnskap om fylkesnemndas mandat og sammensetning og de rettssikkerhetsgarantier som skal sikre beslutningsprosessen, og reglene om domstolskontroll

· har kunnskap om barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldretvistsaker

· har kunnskap om reglene om oppfølging av foreldre etter omsorgsvedtak

· Kunnskap om straffesystemets vern mot vold og overgrep, og samarbeidsmuligheter mellom barnevern og politi/krisesenter

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i barneverntjenesten

· kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i barnevernet ,

· kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av ulike tiltak

· kan skille mellom materielle vilkår, prosessuelle vilkår og bestemmelsenes beviskrav

· kan skrive begrunnelse for vedtak, herunder skille mellom fakta og rettslige vurderinger

· kan dokumentere vurderinger av barnets medvirkning og hensynet til barnets beste i beslutningsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

· kan behandle barnevernssaker i tråd med forsvarlighetskravet, og med de krav som følger av internasjonale menneskerettigheter

Forkunnskapskrav

For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
  • har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
  • har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
  • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
  • kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
  • kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
  • kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
  • kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
  • kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold

Innhold

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarundervisning med oppgaver og domsanalyser, i tillegg til selvstudium.

Arbeids- og undervisningsformer

Norges Lover. Lovsamling for helse- og sosialsektoren. Gyldendal Forlag. Lovsamlingen kan innarbeides etter nærmere retningslinjer. Lovsamlingen kan bli gjenstand for kontroll før, under og etter eksamen. En uriktig innarbeidet lovsamling kan inndras under eksamen. Forsettlige brudd på retningslinjene for innarbeiding vil bli regnet som fusk. Ingen andre papirbaserte eller digitale hjelpemidler er tillatt brukt under eksamen. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A til F.

Vurdering og eksamen

Masteroppgaven skal ha et omfang på 36.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid.

Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Vurdering

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
  • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
  • tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
  • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
  • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
  • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge retningslinjer for god henvisningsskikk følges.

Vurderingsuttrykk

Emnet omfatter barnevernlovens regler for arbeidet i barneverntjenesten og fylkesnemnd, samt reglene om domstolskontroll av fylkesnemndas vedtak. Det er et særlig fokus på grunnprinsipper og rettssikkerhetsgarantier i barnevernets arbeid, og menneskerettigheters betydning ved inngrep i familielivet. Emnet dekker både materielle og prosessuelle regler.

Sensorordning

  1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på masteroppgaven.
  2. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder organiserer eksamen og er til stede under den muntlige høringen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
  3. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende i vurderingen av karakter på masteroppgaven.
  4. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og masteroppgaven får en ny vurdering.