EPN-V2

MAVITD5910 Masteroppgave Emneplan

  • Innledning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
    • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
    • kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
    • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid 
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.  

    Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

    Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

    I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

    • Prosjektbeskrivelse: omfang på 3000 ord (+/- 10 %), godkjennes av veileder
    • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer

  • Vurdering og eksamen

    Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. 

    Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

    • Monografi: En monografisk oppgave skal være på inntil 15.000 ord
    • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet.

     

    Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.