Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative and Quantitative Research Methods
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)
Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene;skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.
Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet,;samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger.;Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.
-
Anbefalte forkunnskaper
MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
- kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder
;Ferdigheter;
Studenten;
- kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
- kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
- kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
- kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
- kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
- kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
Generell kompetanse;;
Studenten;
- kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
- kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte arbeidsformer med fokus på studentaktive læringsformer for å stimulere til livslang læring.;Arbeids- og undervisningsformene omfatter fysiske og digitale forelesninger, gruppeoppgaver og øvelser på seminar, muntlig presentasjon, hverandrevurdering, øvelser og veiledning i bruk av statistikkprogram og gjennomføring av intervju/fokusgruppe, selvstendige gruppearbeider for løsning av utdelte oppgavesett og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Muntlig presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
- Én hverandrevurdering av en skriftlig oppgave og /eller presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer, bestående av regne- og analyseoppgaver, tolkningsoppgaver og flervalgstest.
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
-
Hjelpemidler ved eksamen
Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.;
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
-
Emneoverlapp
-