EPN-V2

MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene;skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.

    Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet,;samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger.;Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.

  • Anbefalte forkunnskaper

    All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
    • kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder

    ;Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
    • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
    • kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
    • kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
    • kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
    • kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
    • kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale

    Generell kompetanse;;

    Studenten;

    • kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
    • kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Admission to the programme.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student has

    • advance knowledge about the family as a complex health system and mental health in a life-cycle perspective
    • in-depth knowledge about the connections between adults/parents' mental health, children's mental health and development, and parenthood and the family's reciprocal relationships
    • in-depth knowledge about the significance of protective factors (including resilience and resources) and risk factors for the mental health of individual family members and the family as a whole
    • in-depth knowledge about how society and culture, including perspectives on gender, ethnicity and standard of living, affect the individual, family and health services
    • in-depth knowledge about the interaction between the relevant services for families
    • advanced knowledge about the connections between professional help, legislation and ethics, including the practical dilemmas that arise at the intersection between these areas

    Skills

    The student is capable of

    • analysing and taking a critical approach to ethical, legal and professional challenges relating to family work and family conversations
    • analysing and taking a critical approach to their own personal and professional contributions
    • carrying out family-focused conversations with a view to assessing, planning and implementing measures for the family

    Competence

    The student is capable of

    • applying knowledge to establish and follow up cooperation between families and mental health care services, including the interaction between municipal and specialist health services
    • carrying out comprehensive advisory conversations with patients/users of mental health services of all ages and their families
    • assessing, planning and implementing measures that safeguard the patient/user's and family's needs
  • Vurdering og eksamen

    The following assignment must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:

    Attendance in compulsory activities

    • Attendance at conversations and group exercises

    Group- or individual assignment

    • individually or in groups of up to three students
    • Scope: 1,000 words (+/- 20%)
    • the student(s) must describe a family on the basis of a family model, and identify and describe key aspects that are of significance for understanding the individual’s and family's mental health.

    Individual assignment

    • Scope: 1,000 words (+/- 20%), in which the students reflect on their own experience of using of a family model.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Home exam

    • Written home exam over seven days, individually or in groups of up to three students
    • Scope: 2,500 words (+/- 20%) individual and 4,000 words (+/- 20%) for a group
  • Vurderingsuttrykk

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Sensorordning

    Grade scale A-F.

  • Emneoverlapp

    Dag Willy Tallaksen