Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative and Quantitative Research Methods
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)
Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene;skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.
Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet,;samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger.;Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.
-
Anbefalte forkunnskaper
All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
- kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder
;Ferdigheter;
Studenten;
- kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
- kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
- kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
- kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
- kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
- kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
Generell kompetanse;;
Studenten;
- kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
- kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
-
Arbeids- og undervisningsformer
Admission to the programme.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has
- advance knowledge about the family as a complex health system and mental health in a life-cycle perspective
- in-depth knowledge about the connections between adults/parents' mental health, children's mental health and development, and parenthood and the family's reciprocal relationships
- in-depth knowledge about the significance of protective factors (including resilience and resources) and risk factors for the mental health of individual family members and the family as a whole
- in-depth knowledge about how society and culture, including perspectives on gender, ethnicity and standard of living, affect the individual, family and health services
- in-depth knowledge about the interaction between the relevant services for families
- advanced knowledge about the connections between professional help, legislation and ethics, including the practical dilemmas that arise at the intersection between these areas
Skills
The student is capable of
- analysing and taking a critical approach to ethical, legal and professional challenges relating to family work and family conversations
- analysing and taking a critical approach to their own personal and professional contributions
- carrying out family-focused conversations with a view to assessing, planning and implementing measures for the family
Competence
The student is capable of
- applying knowledge to establish and follow up cooperation between families and mental health care services, including the interaction between municipal and specialist health services
- carrying out comprehensive advisory conversations with patients/users of mental health services of all ages and their families
- assessing, planning and implementing measures that safeguard the patient/user's and family's needs
-
Vurdering og eksamen
The following assignment must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:
Attendance in compulsory activities
- Attendance at conversations and group exercises
Group- or individual assignment
- individually or in groups of up to three students
- Scope: 1,000 words (+/- 20%)
- the student(s) must describe a family on the basis of a family model, and identify and describe key aspects that are of significance for understanding the individual’s and family's mental health.
Individual assignment
- Scope: 1,000 words (+/- 20%), in which the students reflect on their own experience of using of a family model.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Home exam
- Written home exam over seven days, individually or in groups of up to three students
- Scope: 2,500 words (+/- 20%) individual and 4,000 words (+/- 20%) for a group
-
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Sensorordning
Grade scale A-F.
-
Emneoverlapp
Dag Willy Tallaksen