EPN-V2

MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene;skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.

    Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet,;samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger.;Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.

  • Anbefalte forkunnskaper

    MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
    • kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder

    ;Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
    • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
    • kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
    • kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
    • kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
    • kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
    • kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale

    Generell kompetanse;;

    Studenten;

    • kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
    • kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte arbeidsformer med fokus på studentaktive læringsformer for å stimulere til livslang læring.;Arbeids- og undervisningsformene omfatter fysiske og digitale forelesninger, gruppeoppgaver og øvelser på seminar, muntlig presentasjon, hverandrevurdering, øvelser og veiledning i bruk av statistikkprogram og gjennomføring av intervju/fokusgruppe, selvstendige gruppearbeider for løsning av utdelte oppgavesett og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Muntlig presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
    • Én hverandrevurdering av en skriftlig oppgave og /eller presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer, bestående av regne- og analyseoppgaver, tolkningsoppgaver og flervalgstest.

    Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    -