Programplaner og emneplaner - Student
MAPSY4500 Arbeidsmetoder innen psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblem Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Working Methods in Mental Health, Drug and Addiction Problems
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltidMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, heltidTverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.
Forkunnskapskrav
- Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om utdanningspolitiske rammer for pedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endrings- og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
- har inngående kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
- kan anaylsere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for masterfaget
- kan bidra til å samarbeide om utviklings- og endringsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere kunnskapsbaserte metoder og arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
- kan analysere hvordan bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse kan skapes gjennom dialog og samarbeid som mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og i deres sosiale nettverk
- kan drøfte krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging, samt andre former for faglige praksiser, og ulike måter å sikre dette på, herunder bruk av systematiske tilbakemeldinger
- kan kritisk vurdere medikamenters rolle, virkninger og bivirkninger og medikamentfrie tilbud
- kan bidra til systematisk fagutviklingsarbeid og drøfter vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og anvende disse i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging for å forebygge og redusere problemutvikling, forebygge dødsfall, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
- har ferdigheter i arbeidsformer som gjennom dialog og samarbeid mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og deres nettverk og fremmer bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
- kan anvende kunnskap om virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling og om medikamentfrie tilbud i både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
- kan analysere og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelse, herunder vurderinger knyttet til samtykkekompetanse, bruk av tvang og varslingsplikt, ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid, og anvende fremgangsmåter for å håndtere disse på en kontekstsensitiv og systematisk måte
- kan styrke pasienter og brukeres autonomi og medvirkning, også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
- kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosjekter med utgangspunkt i forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert kunnskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over ulike arbeidsmåter og anvende relevante arbeidsmåter til å planlegge, gjennomføre og lede psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
- kan bruke kunnskap og ferdigheter til å utøve godt faglig skjønn i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer og andre berørte
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
- kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende
- kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte studentaktive arbeidsformer. Emnet inkluderer deltakelse i studiegruppe og andre ulike arbeidsformer. Undervisningen vil gjennomføres både stedlig og digitalt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende godkjent:
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i studiegruppe
- Skriftlig gruppeoppgave med muntlig fremlegg i studiegruppe. Omfang 1500 ord (+/- 10 %).
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurderingsuttrykk
Intern og ekstern sensor.
Sensorordning
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2
b) Klasseromsforskning
b) Profesjonelt skjønn
b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk
Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2
a) Profesjonell utvikling
b) Veiledning
b) Flerfaglig samarbeid
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2
a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid
a) Lederroller i profesjonsfelleskapet
b) Analyse i utviklingsarbeid
Emneoverlapp
- 5 studiepoeng med teoriemnene MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.
- 5 studiepoeng med praksisemnene MAPSYPRA10, VPSYPRA10, VPSYPRA11, VPSYDPRA10, VSPYDPRA11, MAPSDPRA10 og MAPSDPRA11 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse, 20 stp.
- Emneoverlapp for studenter som har fullført videreutdanning i psykisk helsearbeid: Dersom kun teoriemnet eller praksisemnet nevnt ovenfor er bestått tidligere, må hele MAPSY4500 Arbeidsmetoder innen psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblem, 10 stp. gjennomføres.