Programplaner og emneplaner - Student
MAPSDPRA10 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Relationship and Care for People with Mental Complaints
- Studieprogram
-
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Relasjonen mellom psykisk helsearbeider, bruker/pasient og pårørende har stor betydning for å fremme helse og gi omsorg til mennesker som lever med psykisk lidelse. Utøvelsen av psykisk helsearbeid stiller store krav til relasjonelle ferdigheter som inkluderer etisk bevissthet og fagkompetanse.
Formålet med emnet er å gi studentene praktisk innføring og trening i relasjonelle ferdigheter i møte med mennesker med psykisk lidelse. Studenten gjennomfører praksis som skal gi en helhetlig forståelse for sammenhenger mellom rammebetingelser for tjenestetilbudet og utøvelsen av psykiske helsearbeid. I emnet inngår to former for praksis. Emnet avsluttes med innlevering av en fordypningsoppgave med vekt på brukerrelaterte utfordringer og/eller fenomener knyttet til praktisk psykisk helsearbeid.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i spesialsykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen studenten har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise selvstendighet, forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte, må det foreligge en oppdatert og godkjent prosjektbeskrivelse.
Masteroppgaven kan være et eget forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved universitetet eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et kvalitetsforbedringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid. Oppgaven kan også være en litteraturstudie (tidligere systematisk oversikt) over forskning innen relevant tema, men forutsetter at minst to studenter skriver sammen.
Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe.
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Skal studentene lage en litteraturstudie må masteroppgaven skrives i gruppe, på grunn av metodekrav. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve spesialsykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som spesialsykepleier.
Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.
Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for gjeldene kull.
Arbeids- og undervisningsformer
- Godkjent prosjektbeskrivelse
- Bestått emne:
- MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 15 stp. eller ABIO6050/MAABI4050 Vitenskapsteori og forskninsgmetode, 10 stp. og
MASY4150 Forarbeid til master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter, 5 stp.
-
- xxxxPRA10 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
- xxxxPRA20 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen del 2, må følgende være godkjent:
- presentasjon fra prosjektrettet praksis, individuell eller i gruppe. Omfang ca. 30 min. med opponentskap
- individuelt refleksjonsnotat fra praksisstudier. Omfang: 700 ord (+/- 10 %)
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering:
Del 1) Vurderte praksisstudier
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
Studenten skal være til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden Fravær på mellom 10 og 20 prosent av den planlagte tiden må tas igjen etter avtale med praksisveileder og veileder fra universitetet Fravær utover 20 prosent medfører at praksis vurderes til ikke bestått* Kravet om tilstedeværelse kan ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.
*Dersom sykdom forhindrer studenten i å møte i praksisstudiet, slik at fraværet blir for stort, må det normalt fremlegges legeerklæring som omfatter alle fraværsdagene over 10 prosent av den planlagte tiden for at det skal være et gyldig fravær. Studentens forsøk på å gjennomføre praksisstudiet vil da ikke bli tellende.
Del 2) Individuell prosjekteksamen, i form av fordypningsoppgave
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %)
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten
anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminarer
- Selvvalgt litteratur 2000 sider
Vurderingsuttrykk
Del 1) Bestått-Ikke bestått.
Del 2) Gradert skala A-F.
Begge eksamensdeler har selvstendig vurdering, men begge må være bestått for å få bestå emnet som helhet og få uttelling i studiepoeng. Gradert karakterskala synliggjøres på karakterutskrift/vitnemål.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneoverlapp
Kandidaten(e) får en midlertidig karakter på den skriftlige masteroppgaven. Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, gis en felles karakter for alle studentene i gruppen. Kun kandidater med karakter A-E på den skriftlige delen av masteroppgaven, kan fremstille seg til muntlig eksaminasjon. Endelig karakter settes etter at individuell muntlig eksaminasjon er gjennomført. Hele karakterskalaen kan anvendes ved justering av den midlertidige karakteren.
Følgende gjelder når karakteren F tildeles:
Skriftlig oppgave:
Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, vil hele gruppen få denne karakteren. Studentene kan ikke fremstille seg til muntlig eksaminasjon. Studentene kan levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur én gang.
Muntlig eksaminasjon:
Dersom karakteren F tildeles etter gjennomføringen av den muntlige eksaminasjonen, blir studentens endelige karakter F. Studenten må da fremstille seg til ny eksamen ved å levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur. Ved bestått karakter på skriftlig oppgave kan kandidaten fremstille seg til muntlig eksaminasjon.