EPN-V2

MAPSD5900 Masteroppgave i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis in Mental Health Care
Studieprogram
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal ha en systematisk oppbygning og skal funderes selvstendig i aktuell og relevant vitenskapelig litteratur og kvalitative og/eller kvantitative datasett som belyser den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet. Masteroppgaven bør ha en klinisk og/eller organisatorisk orientering der psykisk helse og psykisk helsearbeid er i fokus. Studenten(e) kan knytte seg til interne og eksterne forskningsmiljøer og utviklingsprosjekter innen psykisk helse.

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i obligatoriske emner og eksamen i to valgfrie emner må være bestått før masteroppgaven kan innleveres til vurdering.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor psykisk helse og psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om teorier og forskningsmetoder som er relevante for fullføring av masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning etter gjeldene forskningsetiske normer
  • kan ta i bruk relevante metoder i utredningsarbeid og evalueringer

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse innen forskning og utviklingsarbeid og kan vurdere metodebruk og resultater fra vitenskapelige undersøkelser og evalueringer
  • kan reflektere etisk, akademisk og analytisk over kunnskapsutvikling og forskningsprosess

Arbeids- og undervisningsformer

Det blir arrangert et langsgående seminar i det siste studieåret der studentene legger frem utkast til masteroppgavetekst, som vil bli diskutert og bearbeidet på seminaret.

Veileder oppnevnes av høgskolen etter søknad fra studenten. Veileder kan velges blant de vitenskapelig ansatte på førstestillingsnivå ved OsloMet. Dette er studentens hovedveileder. Det kan velges en biveileder fra eksterne forskningsmiljøer.

Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og er obligatorisk. Studenten bør søke om veiledning så snart tema for det selvstendige arbeidet er noenlunde klart. Normalt vil dette være i løpet av det tredje året og når de obligatoriske emnene i teori og metode er gjennomført.

Ved oppstart av masteroppgaveveiledningen inngår veilederen og studenten en skriftlig avtale om omfang av veiledningen og rettigheter og plikter for begge parter i forhold til veiledningen.

Det gis tilbud om 10 timer individuell veiledning på masteroppgaven. Veileder fører oversikt over hvor mange timer som er brukt til veiledning av den enkelte student. Masteroppgaven skal leveres som monografi eller som artikkelmanus. Inntil to studenter kan gå sammen om å skrive en felles masteroppgave. Det skal ved innlevering vedlegges et skriv der det går frem hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hovedansvar for.

Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 50 sider (+/- 10 %), definert ved 12 punkts Times New Roman og 1,5 i linjeavstand.

Monografioppgaver skrevet av to studenter, forventes å ha et omfang på om lag 100 sider.

Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av én vitenskapelig artikkel og ett sammenbindende notat. Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter, skal bestå av to vitenskapelige artikler som tematisk hører sammen, og ett sammenbindende notat. I det sammenbindende notatet skal studenten(e) presentere og drøfte tematiske og metodiske sider ved masteroppgaven som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Artikkelen og det sammenbindende notatet skal til sammen være på maks. 50 sider ved individuelle oppgaver og på maks. 100 sider når to studenter skriver artikler sammen.

Innlevering av masteroppgaven i manusform har ikke som forutsetning at manus er innsendt eller akseptert for publisering, men skal være klart til innsending for vitenskapelig publisering.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid, eller en litteraturoppsummering. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings- eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tre muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer

Sensorordning

Individuell mappeeksamen som består av følgende:

  • Individuell audio-visuell presentasjon om planlegging, gjennomføring og evaluering av en uteaktivitet og/eller naturferdsel for elever. Omfang: 7-8 minutter.
  • Individuell skriftlig tekst. Omfang: 1200 ord +/- 10 %, rikt illustrert med bilder fra egen kompetanseutvikling i friluftsliv.
  • Individuelt refleksjonsnotat om naturferdsel og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

;

Ny/utsatt eksamen;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides en gang til ny utsatt eksamen ved ikke bestått karakter. Ved ytterligere forsøk må helt ny mappe leveres.