EPN-V2

MAJOPRA20B Maternity Care - Youth and Women's Health Services (clinical placement) Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfag knyttet til svangerskap, barsel og ungdoms- og kvinnehelse
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • different traditions in textual analysis
  • different theories about power and language
  • different genres of text of importance to the welfare state

Skills

The candidate is capable of

  • discussing how different methods of textual analysis can be applied in practice
  • conducting analysis of all types of text material
  • reflecting over language and text as forces in the welfare society and in his/her own academic work

General competence

  • The student is able to reflect critically on the ethical consequences of qualitative research and analysis

Required preliminary courses

All aids permitted.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskap og barseltid
  • kan vurdere sammenheng mellom de ulike levevaneområdene (fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og andre rusmidler), mors og barns helse og risiko for fødselsutfall, og kan benytte denne kunnskapen til å veilede og støtte kvinnen i å ta gode valg
  • kan drøfte hvordan svangerskap kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
  • kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i svangerskapsomsorgen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv
  • kan bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
  • kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse, herunder gjennomføre livmorhalsprøve
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelk produksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre under veiledning
  • kan gjennomføre prosedyre for gynekologisk undersøkelse relevant for jordmorfaget
  • kan sette inn og fjerne spiral og subdermal p-stav

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter med åpenhet og respekt til å utøve kultursensitiv omsorg for seksuell og reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å fremme helse og forebygge utvikling av uhelse på individnivå
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å avdekke voldserfaringer og vold i nære relasjoner, samarbeide med andre profesjoner ved avdekking av vold og henvise videre ved behov

Teaching and learning methods

The exam in the course is an essay based on a text of their choice. In this essay, the student;must analyse the chosen text based on one of the methods of analysis included in the syllabus. The chosen method of analysis must be substantiated on the basis of how applicable it is in relation to the chosen research question and text.;

The exam paper must have a scope of 10 pages (+/- 10 per cent).;Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the essay for assessment.

Course requirements

Grade scale A-F.;

Assessment

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.;

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Permitted exam materials and equipment

Marit Haldar;

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Varsel om endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om «Bestått/ Ikke bestått» fattes av universitetet.