EPN-V2

MAHAB4100 Mestring og medvirkning i (re)habiliteringsprosessen Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet omhandler kunnskap om (re)habilitering i perspektivet til individene som gjennomgår (re)habiliteringsprosesser. Det legges særlig vekt på ulike forståelser av funksjonshemming, deltakelse og brukermedvirkning i rollen som tjenestemottaker. Temaer som mestring, livsløp, sosial ulikhet og kommunikasjon i (re)habiliteringsprosesser står sentralt. Emnet drøfter også ulike tilnærminger til kartlegging, målsetting, beslutningsstøtte og evaluering i individuelle (re)habiliteringsprosesser.

    Individets endrede rolle i (re)habiliteringsprosessen krever høy kompetanse i brukerinvolvering fra profesjonelle tjenesteytere. Emnet legger derfor stor vekt på en nyansert forståelse av hvordan (re)habiliteringsprosessen er vevd inn i de sosiale betingelsene individene lever i, og i deres selvforståelse.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten

    • kan analysere ulike forståelser av funksjonshemming og hvilken betydning de har for (re)habilitering
    • kan vurdere brukerperspektiver og brukermedvirkning i individuelle rehabiliteringsprosesser
    • kan analysere mestring, kommunikasjon og samhandling i (re)habiliteringsprosesser

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan gjennomføre analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid innen (re)habilitering;
    • kan anvende anerkjente strategier for setting av mål i (re)habiliteringsprosesser
    • kan reflektere analytisk om brukernes medvirkning i utformingen av (re)habiliteringspraksis

    Generell kompetanse;;

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til individuelle (re)habiliteringsprosesser
    • kan aktivt anvende brukerperspektiver i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
    • kan analysere (re)habilitering som prosess og virksomhet på individ-, institusjons- og samfunnsnivå
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

    • Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Det blir gitt to eller flere problemstillinger studenten kan velge mellom.

    Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emnet har 10 stp. overlapp med MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis, 20 stp.;