EPN

MAFAR4100 Innovasjon i helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation within Healthcare
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Emnet er en introduksjon til innovasjon som skal inspirere til nytenkning og gi studentene en oversikt over en verktøykasse de kan benytte i innovasjonsprosesser. Studentene skal få en forståelse for hva som skal til for å lykkes med et innovasjonsprosjekt.

Studentene skal lære å utforme samt teste ut et verdiforslag, og de skal lære hvordan de kan løse et problem innen helse med nye løsninger. Emnet favner både kommersiell og ikke-kommersiell innovasjon.  Emnet har som mål å bidra til en innovasjonsforståelse og innovasjonskultur.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten  

  • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser, innovasjonsledelse og innovasjonsstrategi
  • kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for brukermedvirkning
  • kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold mm) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
  • kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
  • kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
  • kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
  • kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
  • kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
  • kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
  • kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
  • kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
  • kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
  • kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer 
  • kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, gruppearbeid og testing av erfaringer med veileder, samt inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Studentene får erfaring med teambasert jobbing. Tverrfaglig sammensetning i gruppene er en forutsetning for å lykkes, og gruppene skal jobbe sammen gjennom hele emnet. Gruppestørrelse er 4-5 studenter. Etter en innledende teoriinnføring i behovsanalyse skal hver student sende inn et forslag til en innovasjons-ide/problem som skal brukes i det videre gruppearbeidet. Det vil voteres over noen caser som blir grunnlag for videre arbeid, alternativt vil casene etableres etter en work-shop ved oppstart av emnet. Gruppene må finne eksterne kunder/aktører/interessenter som de skal ha dialog med underveis i emnet. Det veksles mellom en gjennomgang av teori, gruppearbeid og en praktisk testing av teorien. Avslutningsvis skal det fremføres en «salgspitch» foran medstudenter, forelesere og sensor, men rettet mot en tenkt relevant målgruppe (f.eks. sykehusledelse, investorer, kunder, el) samt avleveres en prosjektplan/ forretningsplan.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering bestående av:

  1. Prosjekteksamen i gruppe på 4-5 studenter, i form av skriftlig oppgave. Skriftlig prosjektplan/forretningsplan samt «salgspich» leveres fra gruppen og må være bestått før studentene kan fremstille seg til muntlig eksamen. Oppgavens størrelse vil være avhengig av prosjektets art. Planen må skrives på norsk eller engelsk.
  2. Muntlig eksamen i gruppe, inntil 30 minutter. Gruppen skal presentere eget innovasjonsprosjekt, og presentasjonsformen velges avhengig av prosjektet, gitt kriterier ut fra prosjektets form. Vurdering gis på bakgrunn av gjennomføring og anvendelse av metoder, ikke om innovasjonsideen viser seg å være gjennomførbar eller ikke. Hypotesene underveis må beskrives. Høringen skal gjennomføres på engelsk eller norsk.

Den skriftlige innleveringen må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Endelig karakter er bestått/ikke bestått.

Ny eksamen: Dersom den skriftlige oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang. Dersom muntlig del vurderes til ikke bestått må begge deler gjennomføres på nytt.

Det kan fremsettes klage over karaktersetting på den skriftlige delen av eksamen.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges, på skriftlig del.Til den muntlige eksamen kan studentene medbringe et eksemplar av den skriftlige innleveringen.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

Emneoverlapp

Ingen.