Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4900 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etikkdelen avsluttes med en skriftlig skoleeksamen på 3 timer i midten av semesteret og teller 40% av karakteren i emnet.
Markedsføringsdelen arrangeres som en skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret og teller 60% av karakteren.
De to eksamener kan tas opp separat. Det er ikke nødvendig å ta opp begge deler.
Forkunnskapskrav
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen sensureres av intern og ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Line Christoffersen
Vurdering og eksamen
ETIKK
· Vitenskapelige påstander og logisk argumentasjon
· Deskriptive og normative utsagn
· Samfunnsvitenskapelige begreper
· Samfunnsvitenskapelig metode og økonomisk verditeori
· Verdivalg i etiske perspektiver
· Moralsk opptreden
MARKEDSFØRING
· Innhenting av markedsinformasjon
· Segmentering på forbrukermarkedet
· Segmentering på bedriftsmarkedet
· Posisjonering og merkevarebygging
· Markedsføring som fag og yrke
· Markedsførerens omgivelser
· Produkter og tjenester
· Prising av produkter og tjenester
· Distribusjon av produkter og tjenester
· Markedskommunikasjon
· Samhandlingsøkonomi (colloborative consumption)
· Digital markedsføring
· Tjenestemarkedsføring og CRM
· Serviceledelse og serviceledelsesystemet
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt. Del 2: Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser