EPN-V2

M5GNA3100 Naturfag 2, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 2, Part 3
Studieprogram
Skolefag for kroppsøving og idrettsfag
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Naturfag 2 for trinn 5-10 i grunnskolen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000, ORI1300 og ORI2200, og er det tredje av fire emner i ortopediteknikk. I tillegg anvendes kunnskap fra emnene anatomi, patologi og biomekanikk. Emnet har hovedvekt på ankel- fotortoser (AFO) og kne-ankel-fotortoser (KAFO), men omhandler også kne- hofteortoser, trunkusortoser, korsettbehandling ved skoliose og individuelt tilpassete sitteenheter, og rullestoler som ledd i rehabilitering for alle relevante diagnosegrupper.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan utdype sammenhenger mellom underekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
  • har kunnskap om materialteknologi og avansert bruk av komposittmaterialer, inklusiv sammenføyning mellom ulike materialer som benyttes i ortosedesign
  • kan gjøre rede for kunnskap om ortoser til barn
  • kan forklare funksjonsmessige- og mulige psykososiale konsekvenser av funksjonshemming
  • kan gjøre rede for oppbygning av rehabilitering/habiliteringsstjenester og utarbeiding av individuell plan

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre, med noe veiledning, og reflektere over ortopediske oppfølgingsplaner til brukere som trenger underekstremitets- eller trunkusortoser
  • gjennomføre kliniske funksjonsundersøkelser og relevante måltakingsprosedyrer, designe, og tilpasse underekstremitets- og trunkusortoser
  • kritisk vurdere biomekaniske forhold ved funksjonsnedsettelser i ankel-, kne- og hofteledd og knytte dette til gange, og til ortosedesign
  • vurdere biomekaniske forhold som har betydning for trunkusortoser og sittehjelpemidler
  • vurdere og foreslå mulige tiltak ved posisjonering i rullestol for å forebygge og behandle trykkskader
  • anvende forskningsartikler og faglitteratur for å analysere temaer knyttet til underekstremitets- og trunkusortoser
  • utarbeide arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosesser som benyttes i fremstilling av underekstremitets- og trunkusortoser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over utfordringer i kommunikasjon og tverrprofessjonelt samarbeid relatert til brukere som trenger behandling med underekstremitetsortoser, trunkusortoser og/eller sittehjelpemidler
  • kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journal og kommunisere vurderingene muntlig
  • kan reflektere over brukerperspektiver, planlegging, gjennomføring og effekt av behandling
  • kan reflektere over betydningen av den motiverende samtale i møte med bruker

Innhold

Naturfag 2, emne 3 er delt i seks hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 2
  • Jorda 2
  • Kjemi 2
  • Fysikk 2
  • Teknologi og Design 2
  • Miljø og bærekraftig utvikling

FoU-oppgaven

Sentralt i Naturfag 2 er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere fagdidaktisk kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av en naturfaglig/miljøfaglig problemstilling som er relevant i grunnskolen.

Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.

I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
  • en individuell prosessbeskrivelse (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

  • 15 studiepoeng overlapp med ORTO3100 Underekstremitet og trunkosortoser.