EPN-V2

M5GKP2100 Kroppsøving 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education 1, Subject 1
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Fagplan

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Finansregnskap:

    Studenten

    • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
    • kjenner til regelverket for regnskapsførere
    • har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
    • kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
    • har innsikt i regelverket for små foretak
    • kjenner til regelverket for ideelle organisasjoner
    • kjenner til regelverket for noter og årsberetning
    • kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
    • kjenner til etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføring

    Regnskapsteori:

    Studenten har forståelse for og kan reflektere over

    • brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
    • resultat- og balanseorientering
    • det konseptuelle rammeverket til IFRS
    • det teoretiske grunnlaget for de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
    • internasjonal regnskapsutvikling, reguleringsorganer m.v.

    Virksomhets- og regnskapsorganisering:

    Studenten

    • kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
    • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
    • kunnskap om regelverket for regnskapsførere og god regnskapsførerskikk, herunder regnskapsførers rolle
    • kjenner hovedprinsippene for god foretaksstyring, herunder styrets, daglig, leder og revisors ansvar
    • kjenner de mest sentrale virksomhetsrutiner
    • kjenner generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll
    • kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer

    Studenten har kjennskap til forskjellen mellom forutsetningene for finansregnskapet og bedriftsøkonomisk teori.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder
    • utarbeide et enkelt konsernregnskap
    • kan identifisere, vurdere og forstå risiko
    • kan anvende metoder for analyse og styring av risiko
    • kan utforme tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
    • kan vurdere etiske problemer som er knyttet til regnskapsføring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en overordnet forståelse av krav som stilles til utarbeidelse av ulike typer årsregnskap og kan reflektere over nytten av regnskapet for de forskjellige brukergrupper.
    • er kjent med bakgrunnen for det utviklingsarbeid som foregår internasjonalt og konsekvenser det vil ha for regnskapsregulering i Norge.
    • kan tilegne seg regnskapsteoretisk kunnskap gjennom lesing av fagartikler.
    • har en overordnet forståelse av risiko knyttet til organisering av rutiner og til IKT-systemer og hvilke tiltak som kan iverksettes for å motvirke risiko.
  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på 5.-10. trinn i grunnskolen. Det legges vekt på undervisningskompetanse i idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftsliv, leik og dans, samt tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling, står sentralt.

    Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming. Studentene får prøve seg i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning i kroppsøving. Samtidig må studentene reflektere rundt hvordan dette er egnet til å fremme kroppslig læring, positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede for alle elever. Samarbeid med praksisskole er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet. Den fagspesifikke kompetanse tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning og profesjonspraksis.

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
    • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
    • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
    • har kunnskap om vurdering i kroppsøving
    • har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
    • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og motorisk utvikling hos eleven
    • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
    • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
    • kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
    • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
    • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
    • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
    • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
    • kan gi svømmeopplæring på 5.-10. trinn og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
    • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
    • kan bruke leik som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
    • kan legge til rette for dannelsesperspektivet og fair play i tilknytning til kroppsøving

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
    • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
    • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
  • Innhold

    Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. I tillegg er det nødvendig at studentene individuelt eller i grupper gjennom hele semesteret arbeider med oppgaver som er knyttet til de forskjellige emner.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig eksamen under tilsyn (deleksamen 2) kan avlegges. Se mer informasjon om arbeidskrav i den innledende delen av fagplanen.

    Arbeidskrav 1. Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus og undervisning som organiseres som egne kurs. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår, og gå opp til neste ordinære eksamen.

    Arbeidskrav 2: 80 % aktiv deltakelse på kurset friluftsliv vinter. Omfang på kurset er tre dager med to overnattinger. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen friluftslivskurset neste studieår, og gå opp til neste ordinære eksamen.

    Arbeidskrav 3: 80 % aktiv deltakelse på skikurs. Omfang på kurset er fem dager. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen skikurset neste studieår, og gå opp til neste ordinære eksamen.

    Arbeidskrav 4: Godkjent didaktikkoppgave i planlegging. En nødvendig oppgave for en kroppsøvingslærer er å planlegge årsplan, emneplan og øktplan. Omfang på denne oppgaven er 5000 ord +/- 10% + planskjemaer. Oppgaver som ikke godkjennes, kan omarbeides og leveres på nytt inntil to ganger samme studieår. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på maksimum tre studenter, og har samme omfang uavhengig av gruppestørrelse.

    Arbeidskrav 5: Godkjent studentinstruksjon. Refleksjon over planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningsopplegg er viktig kompetanse. Studentinstruksjonen gjennomføres i grupper på to studenter, hvor hvert opplegg har omfang av én undervisningstime. Ved ikke godkjent studentinstruksjon, kan den bearbeides og gjennomføres på nytt inntil to ganger samme studieår.

    Arbeidskrav 6: Godkjent livredningsprøve. Svømming er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetanse hos studenter i svømming. Det er også krav om 80 % aktiv deltakelse i svømmekurset.

    Arbeidskrav 7: Godkjent orienteringsprøve. Orientering er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetansen hos studenter. Studenter som ikke oppnår godkjent orienteringsprøve, har krav på to nye forsøk i samme studieår.

    Arbeidskrav 8: Dans er en aktivitet som krever ulike arbeidsmåter og hvor skapende, kreativ og estetisk dimensjon er sentralt. Studentene skal i grupper skape og fremvise egenkomponerte danser. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan opplegget bearbeides og gjennomføres på nytt inntil to ganger samme studieår.

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensform

    Eksamen består av to deleksamener. Deleksamen 1 og 2 vektes likt ved samlet karakter.

    Deleksamen 1: Individuell praktisk-metodisk eksamen.

    • Forberedelse: 24 timer
    • Gjennomføring: 20 minutter

    Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

    • Omfang: fire timer

    Ny/utsatt eksamen

    Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden.

    Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor regnskap i privat sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.

    Emnet er inndelt i tre tema:

    • Videregående finansregnskap/årsregnskap
    • Regnskapsteori
    • Virksomhets- og regnskapsorganisering

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor på begge deleksamenene.