Programplaner og emneplaner - Student
M5GEN1100 Engelsk, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English, Subject 1
- Studieprogram
-
Engelsk for trinn 5-10 i grunnskolenGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
30 studiepoeng overlapp med TANNPRA1B - Praksis.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan basert på kunnskap om munnhulen, materialvitenskap, og kunnskapsbasert praksis velge egnede materialer, produksjonsmetoder/teknologi og løsningsdesign til aktuelle arbeidsoppdrag innen valgt fordypning i avtakbar protetikk (B)
- kan forklare relevante designmessige og laboratorietekniske tilpasninger for å oppnå god funksjon og akseptabel estetikk i et gitt kasus
- kan gjøre rede for tannhelseprofesjonenes ulike roller og ansvarsområder, og betydningen av tverrfaglig samarbeid til beste for pasienten i tråd med gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer
- har kunnskap om veiledning og profesjonell helsefaglig kommunikasjon, og kan beskrive prinsippene for aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
- kjenner til hvordan variasjoner i helsekompetanse kan påvirke ulike pasientgruppers evne til oral egenomsorg
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende fagterminologi i kommunikasjon, muntlig, skriftlig og digitalt rundt valg av løsningsalternativer og konstruksjonsdesign
- dokumentere og kritisk analysere egne erfaringer og utfordringer knyttet til konstruksjonsdesign og materialbehandling i kliniske kasus
- produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med god funksjon og presentabelt utseende
- fremstille hele proteser og helsett i normal og kryssbitt med god artikulasjon, passform og estetikk
- produsere hard ortodontisk bittskinne (Michiganskinne) konvensjonelt og digitalt med akseptabel funksjon og estetikk
- konstruere enkle trådklammer til partielle proteser med optimal retensjon og estetikk
- under veiledning designe funksjonelle partielle Co-Cr skjeletter med optimal trykkbelastning
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge egen arbeidsdag og hensiktsmessig fordeling av arbeidsprosesser i en produksjonssammenheng
- identifisere yrkesfeltet og respektere faglige synspunkter og normer relatert til god praksis, gjeldende lovverk, og yrkesetiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding, og vise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon med tannhelsepersonell i en yrkesmessig sammenheng
- kommunisere med pasienter ved protetisk behandling
Innhold
Å være engelsklærer:
- Språklæringsteorier, strategier og metoder
- Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- Engelsk i Norge og verden
- Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
- Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- Innføring i engelsk språk og struktur
- Innføring i tekst og kultur
- Vurdering av og for læring
- Engelsklæreren som språkmodell
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:
- minimum 80 % dokumentert tilstedeværelse i ekstern bedriftspraksis og klinisk observasjonspraksis, samt obligatorisk veiledning
- individuell prosessbok etter gitte kriterier som dokumenterer egenfremstilte arbeider i bedriftspraksis
- individuelt fagnotat tilknyttet klinisk observasjonspraksis, inntil 2000 ord
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderte praksisstudier:Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 80 prosent tilstedeværelse i praksis.
Ny vurdering: Dersom studenten får vurdering «ikke bestått» i ekstern bedriftspraksis og/eller klinisk observasjonspraksis må studenten ta hele praksisperioden på nytt.
Vurdering og eksamen
Ikke relevant
Hjelpemidler ved eksamen
Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.