EPN-V2

M5GEN1100 Engelsk, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
English, Subject 1
Studieprogram
Engelsk for trinn 5-10 i grunnskolen
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

30 studiepoeng overlapp med TANNPRA1B - Praksis.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan basert på kunnskap om munnhulen, materialvitenskap, og kunnskapsbasert praksis velge egnede materialer, produksjonsmetoder/teknologi og løsningsdesign til aktuelle arbeidsoppdrag innen valgt fordypning i avtakbar protetikk (B)
  • kan forklare relevante designmessige og laboratorietekniske tilpasninger for å oppnå god funksjon og akseptabel estetikk i et gitt kasus
  • kan gjøre rede for tannhelseprofesjonenes ulike roller og ansvarsområder, og betydningen av tverrfaglig samarbeid til beste for pasienten i tråd med gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer
  • har kunnskap om veiledning og profesjonell helsefaglig kommunikasjon, og kan beskrive prinsippene for aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
  • kjenner til hvordan variasjoner i helsekompetanse kan påvirke ulike pasientgruppers evne til oral egenomsorg

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende fagterminologi i kommunikasjon, muntlig, skriftlig og digitalt rundt valg av løsningsalternativer og konstruksjonsdesign
  • dokumentere og kritisk analysere egne erfaringer og utfordringer knyttet til konstruksjonsdesign og materialbehandling i kliniske kasus
  • produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med god funksjon og presentabelt utseende
  • fremstille hele proteser og helsett i normal og kryssbitt med god artikulasjon, passform og estetikk
  • produsere hard ortodontisk bittskinne (Michiganskinne) konvensjonelt og digitalt med akseptabel funksjon og estetikk
  • konstruere enkle trådklammer til partielle proteser med optimal retensjon og estetikk
  • under veiledning designe funksjonelle partielle Co-Cr skjeletter med optimal trykkbelastning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge egen arbeidsdag og hensiktsmessig fordeling av arbeidsprosesser i en produksjonssammenheng
  • identifisere yrkesfeltet og respektere faglige synspunkter og normer relatert til god praksis, gjeldende lovverk, og yrkesetiske problemstillinger
  • nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding, og vise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon med tannhelsepersonell i en yrkesmessig sammenheng
  • kommunisere med pasienter ved protetisk behandling

Innhold

Å være engelsklærer:

  • Språklæringsteorier, strategier og metoder
  • Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • Engelsk i Norge og verden
  • Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
  • Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • Innføring i engelsk språk og struktur
  • Innføring i tekst og kultur
  • Vurdering av og for læring
  • Engelsklæreren som språkmodell

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % dokumentert tilstedeværelse i ekstern bedriftspraksis og klinisk observasjonspraksis, samt obligatorisk veiledning
  • individuell prosessbok etter gitte kriterier som dokumenterer egenfremstilte arbeider i bedriftspraksis
  • individuelt fagnotat tilknyttet klinisk observasjonspraksis, inntil 2000 ord

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurderte praksisstudier:Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 80 prosent tilstedeværelse i praksis.

Ny vurdering: Dersom studenten får vurdering «ikke bestått» i ekstern bedriftspraksis og/eller klinisk observasjonspraksis må studenten ta hele praksisperioden på nytt.

Vurdering og eksamen

Ikke relevant

Hjelpemidler ved eksamen

Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.