EPN-V2

M1KP2001 Praksis, 2.år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 2nd Year
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
Programplan
  • Innledning

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse fram mot det å bli kvalifisert som lærer generelt og i kroppsøving og idrettsfag spesielt. Praksislærer og faglærer ved OsloMet tilrettelegger i samarbeid for læring og øvingssituasjoner der studentene får profesjonsfaglige erfaringer. Praksis skal virke integrerende i utdanningen slik at forskning om læring, undervisning, vurdering og profesjonsutøvelse korresponderer med emnet studentene tar det gjeldende semesteret, og tilsvarende at studentenes erfaringer fra praksis plukkes opp igjen i undervisningen når de er tilbake på universitetet. Dette gjelder for alle praksisperiodene enten det er undervisningsfag 1, undervisningsfag 2 eller undervisningsfag 3.

    Praksis skal foregå på ulike arenaer slik som i sal, i svømmehall og i klasserom, og utendørs til alle årstider. Studentene skal gis mulighet til å reflektere over elevenes læring og egen lærerrolle ved undervisning på ulike arenaer, og i møte med elever både på grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn, i videregående opplæring, eller i alternativ praksis slik som f.eks. ved en folkehøyskole. All praksis skal være veiledet og vurdert.

  • Læringsutbytte

    Syklus 1

    Etter fullførte praksisstudier i syklus 1 (1.-3. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • lærerens oppgaver og roller i skolen, klasseledelse, og relasjonsarbeid
    • tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
    • elevenes læringsprosesser generelt og tilpasset det enkelte fag
    • gjeldende lov- og planverk, og skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer for trinn 1-13
    • samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
    • reflektere over og vurdere bruk av ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
    • identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
    • gjennomføre undervisning som fremmer elevenes digitale kompetanse og andre grunnleggende ferdigheter
    • bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset / universell undervisning
    • gjensidig kombinere forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • kunnskaper til å gjennomføre faglige oppgaver for alle elever og tilrettelegge for læringsaktiviteter på ulike arenaer
    • endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
    • utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
    • utviklet profesjonsetisk kompetanse

    Syklus 2

    Etter fullført praksis i syklus 2 (4.-5. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende læringsmiljø
    • inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskap kan anvendes for å tilpasse undervisning til alle elevers forutsetninger og behov
    • kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses elevenes behov
    • planlegge, gjennomføre og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksis
    • argumentere for og gjennomføre tverrfaglige undervisningsopplegg
    • analysere sammenhengen mellom forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • evne til aktivt å gjennomføre endrings- og utviklingsprosesser
    • evne til å ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i undervisningen
    • evne til å kunne vurdere egen praksis med støtte i forskningsbasert kunnskap og relevante teoretiske perspektiv
    • kunnskaper om internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens virksomhet og kan trekke inn aktuelle samarbeidspartnere ved og utenfor skolen
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet omhandler undersøkelsesmetodikk, anamnese og dokumentasjon knyttet til akuttmedisinske tilstander. Emnet gir også innføring i tentativ diagnostikk og akuttmedisinsk intervensjon.

  • Vurdering og eksamen

    Bestått første studieår, med unntak av emnet PARA1500.

  • Vurderingsuttrykk

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om klinisk undersøkelse, tentativ diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander
    • har kunnskap om alle de vanligst forekommende akutte sykdomsforløp
    • har kunnskap om hvordan ulike arbeidsmetoder, tiltak og medisinsk-teknisk utstyr skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
    • har kunnskap om bruk av legemidler ved akuttmedisinske tilstander
    • har kunnskap om hvordan aldring kan påvirke utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
    • har kjennskap til akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandlings- og transport strategier
    • har kunnskap om lovgivning knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt, melding om dødsfall
    • har kjennskap til journaldokumentasjon
    • har kunnskap om kvantitativ metode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander
    • kan gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse og deretter iverksette tiltak og velge arbeidsmetoder i samarbeid med en medstudent
    • kan iverksette riktig tiltak til de ulike akutte medisinske tilstander
    • kan aktivt delta i avansert hjerte- og lungeredning (voksen)
    • kan tolke elektrokardiogram (EKG) ved akuttmedisinske tilstander
    • kan bruke relevant monitoreringsutstyr
    • behersker basal luftveishåndtering
    • kan bearbeide og anvende kvantitative forskningsresultater i skriftlig framstilling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til tentativ diagnostikk og intervensjon ved de mest sentrale akuttmedisinske tilstander
    • kan gjennomføre og dokumentere anamneseopptak, klinisk undersøkelse og tiltak
  • Sensorordning

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier.

    Praksis

    Studentene har ca. 5 dagers observasjonspraksis i akuttmottak. I tillegg skal studentene ha ferdighetstrening og simuleringsøvelser i systematisk pasientundersøkelse og dokumentasjon, akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandling, avansert hjerte- og lungeredning (voksen), systematisk tolkning av elektrokardiogram (EKG), bruk av monitoreringsutstyr samt basal luftveishåndtering.