Programplaner og emneplaner - Student
M1KP2001 Praksis, 2.år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training, 2nd Year
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2026/2027
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse fram mot det å bli kvalifisert som lærer generelt og i kroppsøving og idrettsfag spesielt. Praksislærer og faglærer ved OsloMet tilrettelegger i samarbeid for læring og øvingssituasjoner der studentene får profesjonsfaglige erfaringer. Praksis skal virke integrerende i utdanningen slik at forskning om læring, undervisning, vurdering og profesjonsutøvelse korresponderer med emnet studentene tar det gjeldende semesteret, og tilsvarende at studentenes erfaringer fra praksis plukkes opp igjen i undervisningen når de er tilbake på universitetet. Dette gjelder for alle praksisperiodene enten det er undervisningsfag 1, undervisningsfag 2 eller undervisningsfag 3.
Praksis skal foregå på ulike arenaer slik som i sal, i svømmehall og i klasserom, og utendørs til alle årstider. Studentene skal gis mulighet til å reflektere over elevenes læring og egen lærerrolle ved undervisning på ulike arenaer, og i møte med elever både på grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn, i videregående opplæring, eller i alternativ praksis slik som f.eks. ved en folkehøyskole. All praksis skal være veiledet og vurdert.
-
Læringsutbytte
Syklus 1
Etter fullførte praksisstudier i syklus 1 (1.-3. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerens oppgaver og roller i skolen, klasseledelse, og relasjonsarbeid
- tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
- elevenes læringsprosesser generelt og tilpasset det enkelte fag
- gjeldende lov- og planverk, og skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer for trinn 1-13
- samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
- reflektere over og vurdere bruk av ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
- identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
- gjennomføre undervisning som fremmer elevenes digitale kompetanse og andre grunnleggende ferdigheter
- bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset / universell undervisning
- gjensidig kombinere forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap
Generell kompetanse
Studenten har
- kunnskaper til å gjennomføre faglige oppgaver for alle elever og tilrettelegge for læringsaktiviteter på ulike arenaer
- endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- utviklet profesjonsetisk kompetanse
Syklus 2
Etter fullført praksis i syklus 2 (4.-5. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende læringsmiljø
- inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskap kan anvendes for å tilpasse undervisning til alle elevers forutsetninger og behov
- kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen
Ferdigheter
Studenten kan
- ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses elevenes behov
- planlegge, gjennomføre og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksis
- argumentere for og gjennomføre tverrfaglige undervisningsopplegg
- analysere sammenhengen mellom forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap
Generell kompetanse
Studenten har
- evne til aktivt å gjennomføre endrings- og utviklingsprosesser
- evne til å ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i undervisningen
- evne til å kunne vurdere egen praksis med støtte i forskningsbasert kunnskap og relevante teoretiske perspektiv
- kunnskaper om internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens virksomhet og kan trekke inn aktuelle samarbeidspartnere ved og utenfor skolen
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet omhandler undersøkelsesmetodikk, anamnese og dokumentasjon knyttet til akuttmedisinske tilstander. Emnet gir også innføring i tentativ diagnostikk og akuttmedisinsk intervensjon.
-
Vurdering og eksamen
Bestått første studieår, med unntak av emnet PARA1500.
-
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klinisk undersøkelse, tentativ diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander
- har kunnskap om alle de vanligst forekommende akutte sykdomsforløp
- har kunnskap om hvordan ulike arbeidsmetoder, tiltak og medisinsk-teknisk utstyr skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
- har kunnskap om bruk av legemidler ved akuttmedisinske tilstander
- har kunnskap om hvordan aldring kan påvirke utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
- har kjennskap til akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandlings- og transport strategier
- har kunnskap om lovgivning knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt, melding om dødsfall
- har kjennskap til journaldokumentasjon
- har kunnskap om kvantitativ metode
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander
- kan gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse og deretter iverksette tiltak og velge arbeidsmetoder i samarbeid med en medstudent
- kan iverksette riktig tiltak til de ulike akutte medisinske tilstander
- kan aktivt delta i avansert hjerte- og lungeredning (voksen)
- kan tolke elektrokardiogram (EKG) ved akuttmedisinske tilstander
- kan bruke relevant monitoreringsutstyr
- behersker basal luftveishåndtering
- kan bearbeide og anvende kvantitative forskningsresultater i skriftlig framstilling
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til tentativ diagnostikk og intervensjon ved de mest sentrale akuttmedisinske tilstander
- kan gjennomføre og dokumentere anamneseopptak, klinisk undersøkelse og tiltak
-
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier.
Praksis
Studentene har ca. 5 dagers observasjonspraksis i akuttmottak. I tillegg skal studentene ha ferdighetstrening og simuleringsøvelser i systematisk pasientundersøkelse og dokumentasjon, akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandling, avansert hjerte- og lungeredning (voksen), systematisk tolkning av elektrokardiogram (EKG), bruk av monitoreringsutstyr samt basal luftveishåndtering.