EPN-V2

LSPB6100 The Reflective Classroom Practitioner Course description

Course name in Norwegian
Den praktiserende og reflekterende lærer
Study programme
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Se universitetets nettsider www.oslomet.no

Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Det er kun mulig å påklage eksamensresultatet på mappevurderingen som helhet. Eventuell synliggjøring av vekting er kun en tilleggsinformasjon i forhold til endelig karakter. Hvis deler av mappen inneholder elementer som for eksempel en muntlig presentasjon, praktiske arbeider og lignende, kan eksamensresultatet ikke påklages. Klageadgang framkommer i hver emneplan.

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Forkunnskapskrav og studieprogresjon

Forkunnskap ut over opptakskravet er beskrevet i den enkelte emneplan.

Selv om det ikke skulle foreligge spesifikke forkunnskapskrav bør studentene ha en progresjon på minst 50 studiepoeng hvert år for å kunne gjennomføre studiet på normert tid.

  • Fra 1. studieår opp til 2. studieår - 50 studiepoeng bør være bestått
  • Fra 1. og 2. studieår opp til 3. studieår - 100 studiepoeng bør være bestått

Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven kan tas.

Tilsynssensorordning

Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet - storbyuniversitetet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, ser her: http://www.hioa.no/Studier/Lov-og-regelverk

Utsatt/ny eksamen

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Vitnemål

På vitnemålet for bachelor i anvendt datateknologi føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på bacheloroppgaven framkommer også på vitnemålet.

Recommended preliminary courses

x

Required preliminary courses

Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:

  • å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
  • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
  • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
  • For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
  • emneevalueringer
  • årlige studentundersøkelser felles for OsloMet

 

Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem 

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har fordypet kunnskap om begynneropplæring i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
  • har avansert forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har forskningsbasert kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov
  • har innsikt i rollen som lærerspesialist

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder,
  • kan sikre at gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske læringsprosesser blir ivaretatt i begynneropplæringen
  • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk
  • kan formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
  • kan vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning

Content

  • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betraktning både kroppslige, affektive, kognitive og utforskende perspektiver
  • Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
  • Kommunikasjon og klasseromskultur.
  • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
  • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen.
  • Refleksjoner om kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle ¿

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Individuelle arbeidskrav

  • Studentene skal skrive en refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike på 500 - 800 ord hver. Nærmere retningslinjer om innhold vil bli gitt i undervisningsplanen.
  • Planlegge og gjennomføre et arbeid med elever (for eksempel undervisning, samtale, observasjon) på bakgrunn av en godkjent problemstilling.

o;; Etter gjennomføringen leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %.

o;; Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på inntil 15 minutter.

o;; Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret. Både notat og seminarinnlegg må godkjennes.

  • Ett av arbeidskravene (individuelt eller gruppe) skal deles i eget kollegium

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Arbeidskrav i gruppe

  • To gruppeoppgaver (to til fire studenter pr. gruppe) knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + evt. annen relevant litteratur. En oppgave skal ta utgangspunkt i matematikk, den andre i norsk.

o;; Oppgavene inkluderer planlegging og gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning).

o;; Deretter drøftes erfaringene i et skriftlig notat. Omfang:; mellom 2-3000 per oppgave.

o;; Minst ett av arbeidene er knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, og studentene skal dele besvarelsene på studiets digitale plattform.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i blant annet arbeidskravene

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.;

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;

Admission requirements

Se programplanen.