EPN

KULT6500 Estetikk og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Aesthetics and Leadership
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av tradisjonelle og nyere ledelsesteorier. Disse kobles opp mot og drøftes i sammenheng med ulike forståelsesmodeller og perspektiver på strategi og strategiutvikling i organisasjoner. Teoriene vil illustreres med eksempler fra kunst- og kulturfeltet. Studentene inviteres til å reflektere over de særlige utfordringene som lederskap innen kunst- og kulturfeltet innebærer så vel som vekselvirkninger mellom kunstnerisk og administrativ ledelse.

Forelesningene vil også omhandle det å utøve lederrollen, dens begrunnelse, ansvar og rammer. I tillegg til faglærer vil det i undervisningen også bli trukket inn gjesteforelesere med ledererfaring fra denne typen virksomheter.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur må være godkjent.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til begreper, modeller og teorier i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier.
  • kjenner til ulike perspektiver og modeller for organisasjonsendring.
  • har kunnskap om ledelsens rolle i endringsprosesser.
  • har kunnskap om læring og medvirkning som grunnlag for organisasjonsutvikling.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forstå ledelsesfaglige problemstillinger og utfordringer gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
  • kan bruke noen utvalgte analytiske verktøy til strategisk analyse og beslutningstaking.
  • kan bidra i planleggingen og ledelsen av en strategiprosess.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over ulike teorier for strategi og ledelse, samt over egen og andres lederadferd.

Innhold

  • Teorier om ledelse og organisasjonsmessig læring
  • Kunstledelse
  • Strategisk analyse
  • Strategiprosesser og beslutninger

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Emneansvarlig

Dag Jansson