Studieinfo emne KULT6500 2018 HØST
KULT6500 Estetikk og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetics and Leadership
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av tradisjonelle og nyere ledelsesteorier. Disse kobles opp mot og drøftes i sammenheng med ulike forståelsesmodeller og perspektiver på strategi og strategiutvikling i organisasjoner. Teoriene vil illustreres med eksempler fra kunst- og kulturfeltet. Studentene inviteres til å reflektere over de særlige utfordringene som lederskap innen kunst- og kulturfeltet innebærer så vel som vekselvirkninger mellom kunstnerisk og administrativ ledelse.
Forelesningene vil også omhandle det å utøve lederrollen, dens begrunnelse, ansvar og rammer. I tillegg til faglærer vil det i undervisningen også bli trukket inn gjesteforelesere med ledererfaring fra denne typen virksomheter.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur må være godkjent.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til begreper, modeller og teorier i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier.
- kjenner til ulike perspektiver og modeller for organisasjonsendring.
- har kunnskap om ledelsens rolle i endringsprosesser.
- har kunnskap om læring og medvirkning som grunnlag for organisasjonsutvikling.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forstå ledelsesfaglige problemstillinger og utfordringer gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
- kan bruke noen utvalgte analytiske verktøy til strategisk analyse og beslutningstaking.
- kan bidra i planleggingen og ledelsen av en strategiprosess.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over ulike teorier for strategi og ledelse, samt over egen og andres lederadferd.
Innhold
- Teorier om ledelse og organisasjonsmessig læring
- Kunstledelse
- Strategisk analyse
- Strategiprosesser og beslutninger
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.
Emneansvarlig
Dag Jansson