EPN

KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Cancer Nursing 1
Studieprogram
Videreutdanning i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om komplikasjoner ved kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie

  • har inngående kunnskap om hvordan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan ivareta pasienter i et behandlingsforløp

  • kan, med noe veiledning, forebygge og lindre krise hos kreftpasienter og pårørende ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø

Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og

  • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere kreftpasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende i et alders- og flerkulturelt perspektiv

  • kan hjelpe pasienter og deres familie med å mestre kreftsykdom og sykdommens forventede og potensielle resultat

  • kan identifisere og handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner

  • kan administrere cytostatika ut fra gjeldende regler og håndtere cytostatikaavfall på en forskriftsmessig måte

  • kan bidra til å forebygge senskader etter behandling av kreft

  • kan observere, vurdere, identifisere, intervenere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom

  • kan ivareta kreftpasienters autonomi og medbestemmelse

  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell symptomlindring

  • kan administrere avansert onkologisk behandling delegert av lege

  • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter kreftbehandling

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og metoder innenfor kreftsykepleie

  • kan bruke relevant medisinskteknisk utstyr som anvendes i behandling av kreftpasienter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister

  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer

  • kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser

  • kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede kliniske studier i seks uker og selvstudier. Kliniske studier gjennomføres i spesialisthelsetjenesten ved avdelinger som gir strålebehandling og kjemoterapi.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver overfor pasienter i behandlingsfasen.
  • Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
  • Omfang: inntil 2000 ord
  • Oppgavel legges frem på avdelingen.
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent på besvarelsen.

Vurdering og eksamen

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.